Jakie są relacje pomiędzy SpaceX i NASA
SpaceX świadczy NASA usługi - SpaceX jest jedną z kilku firm wysyłających towary na orbitę dla NASA. Innymi słowy, NASA jest klientem SpaceX - jednym z wielu klientów SpaceX, największym jeśli chodzi o kwestie finansowe.
Jak SpaceX rozwinęłoby się bez kontraktów NASA?
Musk twierdzi, że SpaceX kontynuowałoby rozwój lotów załogowych niezależnie od tego, czy dostaliby kontrakt Commercial Crew czy nie. Pierwszy załogowy lot Dragona 2 (Demo-2) planowany jest na 2018.
Jakie kontrakty SpaceX i inne firmy podpisały z NASA?
Najlepiej podzielić kontrakty na dwie grupy: towarowe i załogowe.
Towarowe (COTS, CRS, CRS2)
-
COTS (Commercial Orbital Transportation Services): Program mający na celu finansowanie rozwoju i lotów demonstracyjnych komercyjnych usług transportowania towaru na orbitę. Polecamy przeczytanie końcowego raportu COTS dla uzyskania pełnego obrazu.
-
CRS (Commercial Resupply Services): Aktualnie trwający kontrakt na dostarczanie ładunków do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Następną misją SpaceX tego typu jest CRS-9, która planowana jest na czerwiec 2016. CRS2 będzie nowym kontraktem (nowa konkurencja), z dostawami rozpoczynającymi się w 2017; Zgłoszonymi do przetargu statkami są Exoliner (Lockheed-Martin), Dreamchaser (Sierra Nevada), Cygnus (Orbital ATK) i Dragon (SpaceX). Kontrakty w ramach CRS2 wygrały firmy SpaceX, Sierra Nevada oraz Orbital ATK.
Załogowe (CCDev) (fazy: CCDev1, CCDev2, CCiCap, CPC, CCtCap)
-
CCDev1 (Commercial Crew Development 1): Program mający na celu rozwój technologii i systemów służących do załogowych lotów kosmicznych. SpaceX nie brało udziału w CCDev1.
-
CCDev2 (Commercial Crew Development 2): Oferty rozwoju pojazdów do transportu załogi na ISS. Kilka ofert otrzymało finansowanie, inne nie. Finansowanie otrzymały Blue Origin, SNC, SpaceX i Boeing.
-
CCiCap (Commercial Crew Integrated Capability): Oferty na kompletne zaprojektowanie załogowych usług włączając w to statek kosmiczny, pojazd wynoszący, obsługę i odzyskiwanie. Zwycięzcami zostali SpaceX, SNC i Boeing. Boeing osiągnął wszystkie kamienie milowe związane z CCiCap; SNC i SpaceX kończą swoje. Kamienie milowe postawione przed firmami są różne, głównie dlatego, że każda z firm dołączyła do CCiCap na różnych etapach procesu rozwoju.
-
CPC (Certification Products Contract): Przegląd systemów i postępu w celu ukończenia certyfikacji. Wszyscy zwycięzcy CCiCap kontynuują udział w tej fazie.
-
CCtCap (Commercial Crew Transportation Capability): Program certyfikacji statku/systemu wynoszenia dla załogowych lotów kosmicznych, włączając w to końcowe fazy rozwoju, testów i weryfikacji. Kończy się załogowym lotem na ISS, po którym rozpoczną się loty podobne do CRS z rutynowymi lotami załogowymi. Zwycięzcami są SpaceX i Boeing.
Ile SpaceX wydaje na lobbing w Kongresie?
W 2015 SpaceX wydało ponad 1,3 miliona dolarów na lobbing (źródło) i 1,5 miliona w 2014 (źródło). To więcej niż bezpośrednio wydał ich rywal ULA (900 tysięcy w 2015, milion w 2014), choć mniej, jeśli weźmiemy pod uwagę spółki-matki ULA, czyli Boeing i Lockheed-Martin, z których każda wydaje na ten cel ponad 10 milionów dolarów rocznie.