4 listopada w ośrodku testowym w McGregor, w Teksasie, doszło do wybuchu silnika Merlin. Testowana była ulepszona wersja silnika, która ma być używana w kolejnej generacji Falcona 9 – Block 5. W wypadku nikt nie ucierpiał.

Eksplozja Merlina podczas testów w McGregor

środa, 8 listopada 2017 23:55 (edytuj)
Eksplozja Merlina podczas testów w McGregor

4 listopada w ośrodku testowym w McGregor, w Teksasie, doszło do wybuchu silnika Merlin. Testowana była ulepszona wersja silnika, która ma być używana w kolejnej generacji Falcona 9 – Block 5. W wypadku nikt nie ucierpiał. O incydencie poinformował dziś Washington Post.

Wypadek nie miał miejsca podczas odpalenia silnika, ale w czasie testu nazywanego „LOX drop”, podczas którego ciekły tlen jest przepuszczany przez silnik w celu znalezienia ewentualnych wycieków. Nie wiadomo do końca, w jaki sposób tego typu test doprowadził do wybuchu i zniszczenia silnika oraz jego stanowiska testowego.

Zniszczone zostało jedno z dwóch stanowisk testowych Merlina. Jego odbudowa potrwa od dwóch do czterech tygodni. Drugie, które znajduje się obok, zostało nieznacznie uszkodzone i jego naprawa nie powinna zająć więcej niż kilka dni.

Silnik, w wersji która uległa zniszczeniu, nie jest używany w obecnej generacji rakiet Falcon 9. Przechodził on dopiero test kwalifikacyjny, którego celem jest sprawdzenie, czy silnik spełnia wszelkie wymagania i założenia, aby móc go użyć w kolejnej wersji rakiet. Z tego względu wypadek nie powinien spowodować opóźnień w lotach w najbliższych miesiącach, ani wpłynąć na manifest w 2018 roku. Warto zwrócić uwagę, że incydent nie wydarzył się w silniku zamontowanym w pierwszym ani drugim stopniu rakiety, w związku z czym firma w dalszym ciągu może testować w pełni zmontowane człony.

SpaceX zapowiedziało, że przeprowadzi w pełni przejrzyste dochodzenie w sprawie wypadku. Emre Kelly, dziennikarz Florida Today, przekazał za pośrednictwem Twittera, że firma poinformowała o incydencie między innymi NASA, Federalną Administrację Lotnictwa (ang. FAA – Federal Aviation Administration) oraz Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych.

Źródła: Washington Post, Spacenews.com, Emre Kelly (1), Emre Kelly (2)

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl