piątek, 2 lutego 2018 01:41 Siły Powietrzne USA (USAF) ogłosiły plany przyznania w dalszej części bieżącego roku kontraktów na wyniesienie w kosmos pięciu satelitów. Są wśród nich m.in. jedne z najbardziej newralgicznych i kosztownych ładunków militarnych.

Kolejna seria przetargów na rządowe misje

Siły Powietrzne USA (USAF) ogłosiły plany przyznania w dalszej części bieżącego roku kontraktów na wyniesienie w kosmos pięciu satelitów. Są wśród nich m.in. jedne z najbardziej newralgicznych i kosztownych ładunków militarnych.

Rywalizacja o ich przyznanie nastąpi mniej niż dwa lata od momentu, kiedy SpaceX stało się rzeczywistym konkurentem na rynku, który był wcześniej w całości kontrolowany przez United Launch Alliance (ULA), wspólne przedsięwzięcie firm Lockheed Martin i Boeing.

Jeżeli SpaceX będzie w stanie zdobyć kontrakty na przynajmniej jeden czy dwa starty w obecnej rundzie, jeszcze bardziej umocni swoją pozycję firmy wprowadzającej zamieszanie i wymuszającej zmiany na rynku. Pozwoli to także zdobywać więcej kontraktów wojskowych w przyszłości, kiedy większa rakieta SpaceX, Falcon Heavy, zostanie certyfikowana do lotów z ładunkami rządowymi.

W środę Siły Powietrzne opublikowały ostateczne zapytanie ofertowe dotyczące startów w ramach programu EELV. Składają się na nie dwa ładunki dla Narodowego Biura Rozpoznania (NRO), piąty satelita geostacjonarny w ramach programu obserwacji Ziemi z kosmosu w podczerwieni (SBIRS), misja dla Dowództwa Sił Powietrznych nazwana AFSPC-44, a także tajna misja szpiegowska pod kryptonimem SilentBarker.

Oferty należy składać do 16 kwietnia, a kontrakty planowo mają zostać przyznane pod koniec roku.

Analityk przemysłu kosmicznego, Carolyn Belle, z firmy Northern Sky Research, twierdzi, że ładunki w ramach omawianych kontraktów mogą stanowić duże wyzwanie dla firm oferujących starty, ponieważ każdy z nich jest jedyny w swoim rodzaju. „To ciekawe, że pojawiły się one wszystkie w jednym momencie”, powiedziała Belle w wywiadzie dla strony SpaceNews.

Poprzednio w ramach programu EELV przyznawano kontrakty m.in. na satelity GPS, które są kluczowe, ale są częścią większej konstelacji, „co w pewien sposób minimalizuje ryzyko każdego pojedynczego startu”, powiedziała Belle. „Natomiast ten zestaw składa się z pięciu bardziej unikatowych ładunków”.

Fakt istnienia programu SilentBarker wyszedł na światło dzienne w zeszłym roku, podczas posiedzenia podkomitetu ds. sił strategicznych w Komitecie ds. Służb Zbrojnych Izby Reprezentantów, kiedy generał John Raymond, lider Dowództwa Sił Zbrojnych, wyjaśnił, że USAF i NRO pracują nad „architekturą świadomości sytuacyjnej w kosmosie”, która ma pomóc w zwiększeniu ochrony satelitów przed wrogimi atakami.

Jest to szósta pula kontraktów, o którą można konkurować w ramach obecnej fazy programu EELV.

Siły Powietrzne wciąż udoskonalają proces, w którym przydzielane są kontrakty poszczególnym firmom. Wszystko po to, aby uzyskać jak najlepszą wartość przy jak najniższym koszcie misji.

W tej chwili na rynku działają dwie firmy, które konkurują o kontrakty rządowe. United Launch Alliance może wystawić w przetargu dwie swoje rakiety – Atlas V do mniejszych ładunków i Delta IV do większych. SpaceX w tej chwili operuje jedynie rakietą Falcon 9, przez co nie ma możliwości starania się o kontrakty na wynoszenie największych satelitów. 

To jednak niedługo powinno się zmienić po wejściu do użytku nowej rakiety SpaceX – Falcona Heavy. Belle ma nadzieję, że po uzyskaniu niezbędnej certyfikacji, większa konkurencja pozwoli na znacznie tańsze wynoszenie w kosmos dużych ładunków. To z kolei może spowodować powiększenie się rynku i wzrost zainteresowania startami.

SpaceX już wcześniej wygrało kontrakt na wystrzelenie satelity GPS III na pokładzie rakiety Falcon 9. Firma wyniesie również testowy ładunek Sił Powietrznych podczas jednego z próbnych lotów Falcona Heavy, który ma pomóc w certyfikowaniu nowej rakiety do lotów z satelitami wojskowymi. Belle stwierdziła, że rząd jest jak najbardziej zainteresowany wspieraniem rozwoju komercyjnych dostawców usług startu, z zastrzeżeniem, że do tego celu nie mogą być używane bardzo wrażliwe lub wartościowe ładunki.

Komercyjna cena za start Falcona 9 to 62 miliony dolarów. Wynoszenie ładunków dla Sił Powietrznych powoduje jednak jej zwiększenie. Koszt startu z satelitą GPS szacowany jest na 90 milionów dolarów, co i tak jest tańsze, niż wystrzelenie go przy użyciu rakiety Atlas V.

Orbital ATK również przymierza się do konkurowania o ładunki wojskowe. Firma pracuje nad budową rakiety nowej generacji do tego celu. Zanim jednak będzie mogła przystąpić do składania ofert, potrzebne będzie dodatkowe wsparcie Sił Powietrznych na rozwój nowej rakiety, a ono na razie nie jest zatwierdzone. 

W tej rundzie przyznane zostaną kontrakty ze stałą ceną, obejmującą produkcję rakiety, przygotowanie misji i jej wykonanie. 

W roku podatkowym 2021 powinny zostać przeprowadzone misje SBIRS GEO-5, AFSPC-44, NROL-85 oraz NROL-87. Starty dwóch pierwszych mają odbyć się ze wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Misja NROL-85 zostanie przeprowadzona albo ze wschodniego, albo z zachodniego wybrzeża, a NROL-87 z zachodniego. Na rok podatkowy 2022 zaplanowano misję SilentBarker, z którą rakieta powinna wystartować z bazy Sił Powietrznych na Cape Canaveral lub z Centrum Kosmicznego im. Johna F. Kennedy’ego na Florydzie. 

Źródło: SpaceNews.com

Autorzy

Najbliższy start
2019-04-08 00:36
Arabsat 6A
Data 8 kwietnia 2019
Godzina 00:36 czasu polskiego
Okno startowe 120 minut
Miejsce startu KSC LC-39A 
Miejsce lądowania Landing Zone 1, Landing Zone 2, OCISLY
Rakieta Falcon Heavy
Ładunek Arabsat 6A
Ostatnio popularne
Najważniejsze tagi
Zaprzyjaźnione strony

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl