piątek, 28 października 2016 23:43 Zespół badający wypadek (AIT - ang. Accident Investigation Team) robi postępy w analizowaniu nieprawidłowości która wystąpiła 1 września i doprowadziła do utraty Falcona 9 i jego ładunku w kompleksie startowym SLC-40 na Przylądku Canaveral na Florydzie.

Kolejne oświadczenie SpaceX na temat eksplozji Falcona 9 z satelitą Amos-6

Zespół badający wypadek (AIT - ang. Accident Investigation Team) robi postępy w analizowaniu nieprawidłowości która wystąpiła 1 września i doprowadziła do utraty Falcona 9 i jego ładunku w kompleksie startowym LC-40 na Przylądku Canaveral na Florydzie.

Od czasu wypadku, śledczy ze SpaceX, Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), NASA, Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) i eksperci branżowi pracują metodycznie nad rozległym drzewem analizy błędów, aby zbadać wszystkie możliwe przyczyny. W ramach śledztwa, przeprowadziliśmy testy w naszym ośrodku w McGregor w Teksasie, próbując skopiować w jak najwierniejszy sposób warunki które mogły doprowadzić do wypadku.

Zespół śledczy poczynił znaczący postęp w pracach nad drzewem błędów. Poprzednio zakomunikowaliśmy że śledztwo skupia się na wyłomie w systemie kriogenicznego helu znajdującego się w zbiorniku na ciekły tlen w drugim stopniu rakiety. Źródło wyłomu nie zostało jeszcze ostatecznie potwierdzone, ale uwaga śledczych skupia się coraz bardziej na jednym z trzech kompozytowych zbiorników na sprężony gaz (COPV - ang. composite overwrapped pressure vessel) wewnątrz zbiornika na ciekły tlen. Poprzez kompleksowe testy w Teksasie, SpaceX pokazał że potrafi odtworzyć awarię COPV wyłącznie poprzez modyfikację warunków tankowania helu. Wpływają na to głównie temperatura oraz ciśnienie tankowanego helu.

Wysiłki SpaceX są teraz skupione w dwóch obszarach - znalezieniu dokładnej przyczyny wypadku, oraz opracowaniu udoskonalonego sposobu tankowania helu, który pozwoli niezawodnie tankować Falcona 9. Będąc na tak zaawansowanym etapie śledztwa, planujemy również powrócić do testów pierwszych stopni w Teksasie w nadchodzących dniach, jednocześnie skupiając się na ukończeniu śledztwa. Jest to bardzo ważny krok na ścieżce do powrotu do lotów.

W oczekiwaniu na wyniki śledztwa, kontynuujemy prace nad powrotem do lotów przed końcem roku. Nasze platformy startowe w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego na Florydzie oraz w bazie Sił Powietrznych w Vandenbergu w Kalifornii są w trakcie przygotowań, aby być gotowe na czas.

Oryginalne oświadczenie firmy SpaceX.

Autorzy

Najbliższy start
2017-12-15 16:36
CRS-13
Data 15 grudnia 2017
Godzina 16:36 czasu polskiego
Okno startowe natychmiastowe
Miejsce startu CCAFS SLC-40 
Miejsce lądowania Landing Zone 1
Rakieta Falcon 9 v1.2
Ładunek Dragon (D1-15/C108.2), TSIS-1, SDS
Popularne artykuły
Najważniejsze tagi
Zaprzyjaźnione strony