Pozew Blue Origin w sprawie załogowego lądownika księżycowego odrzucony
Amerykański Sąd Roszczeń Federalnych (ang. United States Court of Federal Claims) wydał wyrok, w którym odrzucił pozew firmy Blue Origin, według którego NASA nie oceniła sprawiedliwie oferty przedstawionej przez firmę w przetargu na zbudowanie załogowego lądownika księżycowego dla programu Artemis (ang. HLS – Human Landing System), w którym SpaceX zostało wybrane jako jedyny zwycięzca.
W dokumencie opublikowanym 4 listopada sędzia Richard A. Hertling zaakceptował wniosek rządu federalnego, który formalnie był obrońcą w tej sprawie, aby odrzucić pozew Blue Origin. Pełne uzasadnienie, zredagowane, aby chronić własność intelektualną firm, powinno zostać opublikowane w niedługim czasie. Zainteresowane strony mają czas do 18 listopada, aby zgłosić propozycje fragmentów, które mają być zredagowane w publicznej wersji dokumentu. NASA poinformowała, że wspólne prace ze SpaceX przy kontrakcie rozpoczną się najszybciej, jak to możliwe, prawdopodobnie nastąpi to już 8 listopada.
Pozew do sądu federalnego został złożony 16 sierpnia, po tym, jak GAO, instytucja kontrolna amerykańskiego Kongresu, odrzuciła protesty złożone wcześniej przez dwie firmy, które nie otrzymały kontraktów na budowę lądownika – Blue Origin i Dynetics. Pozew spowodował wstrzymanie prac nad lądownikiem do czasu wydania wyroku, chociaż w praktyce SpaceX na własną rękę, bez udziału NASA, cały czas pracuje nad budową prototypów rakiety Starship, na bazie której powstanie lądownik księżycowy.
W ramach otrzymanego kontraktu SpaceX ma przeprowadzić dwa loty demonstracyjne, w tym bezzałogowy, w czasie którego przetestowana zostanie pełna koncepcja oraz wszystkie podsystemy, a następnie jeden lot załogowy. SpaceX wyceniło swoją ofertę na 2,89 miliarda dolarów. Konkurencja oferowała znacząco wyższe kwoty – w przypadku Blue Origin było to około 5,9 miliardów dolarów. Kwota zaproponowana przez firmę Dynetics nie została podana do publicznej wiadomości, wiadomo jedynie, że była ona wyższa niż w przypadku Blue Origin.