Dyrektor operacyjna SpaceX, Gwynne Shotwell, wygłosiła 11 października na Uniwersytecie Stanforda przemowę pod tytułem „Road to Mars”, po czym poświęciła chwilę swojego czasu na wysłuchanie kilku pytań od publiczności oraz odpowiedzenie na nie. Poniżej znajduje się streszczenie najważniejszych informacji z przemówienia.
Odnośnie Falcona Heavy
Shotwell potwierdziła, że rakieta jest już w pełni gotowa do startu i obecnie czeka tylko na zakończenie modernizacji platformy startowej. Aktualnie start jest planowany na grudzień tego roku.
Odnośnie platform startowych
Platforma startowa LC-39A, z której obecnie startują Falcony lecące ze wschodniego wybrzeża, będzie wykorzystywana do startów Falcona Heavy i załogowych lotów. Platforma startowa budowana aktualnie w Boca Chica, w Teksasie, wydaje się być idealnym miejscem do startów BFR (Big Falcon Rocket). Poza tym nic nowego na jej temat nie wiadomo.
Odnośnie lotów załogowych
Shotwell potwierdziła, że pierwszy załogowy start Dragona 2 planowany jest na przyszły rok. Dodała także, że jest niezwykle dumna z działania systemu ratunkowego załogi (Launch Escape System), a podczas pierwszego załogowego lotu na ISS wysłanych zostanie dwóch astronautów.
Odnośnie Marsa
Zostało wspomniane tylko, że SpaceX chce, aby tankowanie znajdującego się na orbicie statku było równie szybkie, jak zostało to pokazane na prezentacji Elona Muska w Australii, podczas IAC 2017.
Potem przyszła kolej na pytania od publiczności.
Jak wiele elementów SpaceX będzie w stanie wykorzystać ponownie?
Drugi stopień Falcona 9 i Heavy nie jest przystosowany do odzysku i wielokrotnego użytku. Mimo to, SpaceX chce spróbować sprowadzić go powoli na Ziemię. W tej chwili wchodzi on w atmosferę ze zbyt dużą prędkością, przez co jego temperatura jest zbyt duża. W trakcie niektórych misji w drugim stopniu zostaje trochę więcej paliwa i to wtedy firma planuje dokonać jego kontrolowanej deorbitacji, głównie w celu sprawdzenia jak się zachowa. Dane zebrane podczas takiego manewru będą bardzo cenne. Nie ma jednak planów jego ponownego wykorzystania.
Owiewki zostały już z powodzeniem odzyskane (nie wiadomo jednak, czy mowa była o jakichkolwiek owiewkach po misji SES-10). SpaceX oczekuje, że operacja ta osiągnie odpowiednią skuteczność już w pierwszym półroczu 2018 roku, co pozwoli na ich wielokrotne użycie.
Czy zwykli ludzie wytrzymają przeciążenia panujące na pokładzie BFR podczas suborbitalnego lotu pomiędzy miastami?
Statek oraz usługa jest projektowana w taki sposób, aby siły działające na ciało podczas lotu nie stanowiły problemu dla ludzi. Przeciążenia będą jednak oczywiście większe niż podczas typowego lotu samolotem.
Czy SpaceX będzie współpracować z innymi firmami nad kolonizacją Marsa?
SpaceX jest obecnie skupione na stworzeniu systemu transportu na Czerwoną Planetę. Po dotarciu na nią ludzie będą musieli się gdzieś podziać. To nie przypadek, że Elon założył The Boring Company. Tunele bardzo się przydadzą podczas początków kolonizacji Marsa, zanim zaczniemy budować kopuły i rozpoczniemy terraformację planety. SpaceX chce, aby inne firmy również wzięły w tym udział, lecz jeśli będą musieli zająć się tym sami, to się tym zajmą.
Baza księżycowa czy Mars?
Baza księżycowa jest czymś w rodzaju przygotowania przed lotem na Czerwoną Planetę. Patrząc jednak na projekty rządowe, samo dotarcie na Księżyc zajmuje dekady. Jeśli celem jest Mars to nie ma sensu marnować zasobów na Księżyc, lecz prawdziwa lunarna baza byłaby ciekawa i warta powstania. Statek SpaceX będzie latał na Księżyc i SpaceX jest pewne, że weźmie udział w budowie księżycowej bazy, lecz BFR jest projektowany do lotów na Marsa.
Jaka jest największa przeszkoda w powodzeniu projektu BFR?
Kompozytowe zbiorniki będą wyzwaniem, ale SpaceX już nad nimi pracuje (dokonano także testu jednego z nich). Budowana jest także większa wersja silnika Raptor, podczas gdy jego mniejsza wersja jest sprawdzana na stanowiskach testowych. Poważniejszymi problemami od rozwiązań technologicznych rakiety będą np. pytania gdzie ludzie będą żyli, jak to życie będzie wyglądać i co będą tam robili. Ponadto, metan jako paliwo BFR, został wybrany nie tylko z powodu możliwości jego wytwarzania na Marsie z lokalnych surowców. Metan jest najtańszym źródłem energii na Ziemi, co znacznie poprawia ekonomię całego projektu.
Jak dużo niepowodzeń BFR zakłada SpaceX i jak wiele ich będzie w stanie firma przetrwać?
Shotwell jest świadoma, że pewne problemy mogą się pojawić w trakcie prac nad BFR. Jest jednak przekonana, że żaden z nich nie pojawi się, gdy rakieta będzie gotowa do startu (odpukać w niemalowane). Firma nabrała doświadczenia podczas rozwoju rakiet serii Falcon oraz statków kosmicznych Dragon, dzięki czemu Shotwell jest pewna, że są w stanie zaprojektować BFR prawidłowo.
Gdzie będzie budowany BFR?
Firma planuje zbudować nową fabrykę w pobliżu oceanu. Początkowo planowano budowanie BFR w fabryce w Hawthorne, ale po przeanalizowaniu kosztów transportu, który wyniósłby 2,5 miliona dolarów dla każdej rakiety, zrezygnowano z tego pomysłu. Transport tak dużej rakiety wymagałby specjalnych przygotowań, zamykania ruchu drogowego i każdorazowego demontażu sygnalizacji świetlnej. Koszt operacji byłby zbyt duży, żeby się to opłacało.
Źródło: Reddit