Każdy, kto miał okazję odwiedzić fabrykę SpaceX w Hawthorne, w Kalifornii, zauważył z pewnością, że firma wypełniła swoje budynki pierwszymi stopniami Falcona 9, osłonami ładunku, czy kapsułami Dragon. Jednakże w nadchodzących latach SpaceX planuje rozpoczęcie budowy nowej rakiety, zwanej BFR, co oznacza, że firma będzie potrzebować znacznie więcej przestrzeni.
Plany dotyczące lokalizacji, w której będzie powstawać BFR, która wg zapowiedzi ma być wysoka na 106 metrów i szeroka na 9 metrów, nie zostały póki co oficjalnie przedstawione. Wiadomo jednak, że miejsce to musi znajdować się w okolicach nabrzeża, ponieważ rozmiary rakiety nie pozwolą na transport na platformę startową lub do ośrodków testowych przy pomocy sieci drogowej tak, jak dzieje się to obecnie w przypadku rakiety Falcon 9.
Nowy dokument, udostępniony przez Port Los Angeles, świadczy o tym, że firma podejmuje działania zmierzające do budowy supernowoczesnego obiektu przeznaczonego do produkcji przemysłowej w pobliżu Long Beach, nieco ponad 20 km na południe od głównej siedziby SpaceX. Dokument ten podsumowuje studium środowiskowe lokalizacji w porcie w imieniu proponowanego dzierżawcy, WW Marine Composites, LLC, spółki zależnej od SpaceX.
Firma zabiega o możliwość wykorzystywania obszaru o powierzchni ok. 70 tys. m2 na terenie Doku 240 w Porcie Los Angeles do celów „budowy i funkcjonowania obiektu wytwarzającego duże pojazdy do transportu komercyjnego”. Obejmuje to m.in. „badania i rozwój statków transportowych oraz prawdopodobnie takie ogólne procedury wytwarzania jak spawanie, utwardzanie kompozytów, oczyszczanie, malowanie i montaż elementów”. Wg dokumentu, gotowe pojazdy będą transportowane drogą wodną ze względu na ich duże rozmiary, co ma wyjaśniać, czemu firma potrzebuje obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie wody.
W dokumencie zaznaczono, że teren zostanie wydzierżawiony na okres 10 lat, z możliwością dwukrotnego przedłużenia najmu o kolejne 10 lat. Poza samą budową nowych rakiet, ośrodek miałby zostać wykorzystany również do przeprowadzania operacji związanych z odzyskiwaniem i powrotem na ląd pierwszych stopni rakiet na pokładzie autonomicznych statków, takich jak Just Read The Instructions (JRTI). Prawdopodobnie posłuży też do przyjmowania odzyskanych osłon ładunku, które będą lądować na zmodyfikowanym do tego celu statku Mr. Steven.
Pomimo tego, że dokument został opublikowany na początku miesiąca, szersza publiczność dowiedziała się o nim dopiero w poniedziałek, kiedy to link do niego został zamieszczony w serwisie Reddit. Firma SpaceX nie potwierdziła na razie, że nowa lokalizacja posłuży do budowy BFR. Wiadomo jedynie, że z władzami portu w Los Angeles prowadzone są rozmowy na temat wydzierżawienia terenu pod miejsce do przeprowadzania operacji związanych z działaniem firmy. Jednakże, jak podaje serwis Ars Technica, informacje o tym, że ma tam być budowana rakieta BFR, zostały potwierdzone przez niezależne źródło.
Na razie nie wiadomo, kiedy SpaceX miałoby zacząć produkcję rakiet w nowym ośrodku. Firma planuje jednak rozpocząć testy statku załogowego w 2019 roku w pobliżu Brownsville, w Teksasie, gdzie obecnie trwa budowa nowej platformy startowej. Testy statku BFS miałyby składać się między innymi z krótkich, kilkusetmetrowych „skoków” podobnych do tych, jakie wykonywał Grasshopper kilka lat temu, kiedy przygotowywano się do odzyskiwania pierwszych stopni Falcona 9.
Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się tutaj.
Źródło: Ars Technica