Rakieta Falcon Heavy wystartowała z platformy LC-39A na Florydzie i wyniosła na orbitę 24 satelity w ramach misji STP-2. Start odbył się 25 czerwca, o godzinie 08:30 czasu polskiego (06:30 UTC). Po starcie boczne człony rakiety wylądowały na LZ-1 i LZ-2, środkowego z kolei nie udało się odzyskać.

Falcon Heavy wyniósł na orbitę 24 satelity w ramach misji STP-2

wtorek, 25 czerwca 2019 12:10 (edytuj)
Falcon Heavy na platformie LC-39A przed misją STP-2 (Źrodło: SpaceX)
Falcon Heavy na platformie LC-39A przed misją STP-2 (Źrodło: SpaceX)
Falcon Heavy na platformie LC-39A przed misją STP-2 (Źrodło: SpaceX) Falcon Heavy na platformie LC-39A przed misją STP-2 (Źrodło: SpaceX)

Rakieta Falcon Heavy wystartowała z platformy LC-39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy'ego na Florydzie i wyniosła na orbitę 24 satelity w ramach misji STP-2, przeprowadzonej na zlecenie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (ang. Department of Defense – DoD) i Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (ang. United States Air Force – USAF). Start odbył się 25 czerwca, o godzinie 08:30 czasu polskiego (06:30 UTC). 

Trzecia w historii misja Falcona Heavy polegała na dostarczeniu na trzy różne orbity 24 satelitów, ważących w sumie około 3700 kg. Pierwsza seria satelitów została umieszczona na orbicie 300 km x 860 km x 28,5°. Ich odłączanie od drugiego stopnia rakiety rozpoczęło się około 13 minut po starcie. Następnie, godzinę i 12 minut po starcie, silnik w drugim stopniu został ponownie uruchomiony, aby zmienić orbitę na 720 km x 720 km x 24°, gdzie wypuszczona została kolejna seria satelitów. Trzecie i czwarte uruchomienie silnika Merlin 1D Vacuum miało na celu zmianę niskiej orbity okołoziemskiej na średnią orbitę okołoziemską 6000 km x 12000 km x 43°. Tam został umieszczony ostatni satelita – DSX. Pełna lista ładunków wraz z ich opisem znajduje się na stronie misji. Dodatkowym celem misji było zademonstrowanie możliwości rakiety oraz zebranie danych mających pozwolić na jej certyfikację do przyszłych lotów w ramach programu NSSL (ang. National Security Space Launch) prowadzonego przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Była to jedna z najbardziej skomplikowanych misji przeprowadzonych przez SpaceX. Silnik w drugim stopniu rakiety po raz pierwszy został uruchomiony czterokrotnie w czasie jednej misji. 

W czasie dzisiejszego lotu, tak jak przy poprzednich misjach Falcona Heavy, została podjęta próba odzyskania wszystkich trzech członów rakiety. Dwa boczne z powodzeniem wróciły na ląd i wylądowały na platformach Landing Zone 1 oraz Landing Zone 2 na Cape Canaveral na Florydzie. Środkowy z kolei miał wylądować na platformie Of Course I Still Love You (OCISLY) ustawionej w rekordowej odległości 1240 km od miejsca startu. W ostatniej fazie lądowania coś jednak poszło nie tak i rakieta uderzyła w powierzchnię wody kilkadziesiąt metrów od statku, po czym eksplodowała. Na razie nie wiadomo, jakie dokładnie były przyczyny nieudanego lądowania. 

Połowa osłony ładunku złapana w sieć zainstalowaną na statku GO Ms. Tree (Źródło: SpaceX)Firma podjęła także kolejną próbę odzyskania aerodynamicznych osłon ładunku, które chronią satelity podczas lotu przez atmosferę ziemską w czasie startu. Po raz pierwszy z powodzeniem udało się złapać połowę osłony w sieć zainstalowaną na statku GO Ms. Tree (dawniej Mr. Steven). Statek został specjalnie dostosowany do tego zadania – na jego pokładzie zamontowano cztery ramiona, pomiędzy którymi rozpięto sieć, w którą łapane są osłony. Dotychczas każda próba złapania owiewek w ten sposób kończyła się niepowodzeniem. W ostatnim czasie firma odzyskała kilka kompletów osłon wyławiając je z wody przy pomocy innych statków. Również i tym razem druga część owiewki zgodnie z planem wylądowała w wodzie, skąd zostanie wyciągnięta na pokład statku GO Navigator i dostarczona na brzeg. Jeden z poprzednich zestawów odzyskanych osłon firma planuje wykorzystać w tym roku podczas własnej misji z satelitami Starlink

Pełne nagranie ze startu rakiety, lądowania boosterów i separacji satelitów można zobaczyć poniżej. 

Źródła: SpaceX, Elon Musk

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl