Ramię, za pomocą którego astronauci będą wsiadać do załogowej wersji kapsuły Dragon, zostało w poniedziałek zamontowane na platformie startowej LC-39A na Florydzie. Konstrukcja została przetransportowana na platformę w piątek, po czym niezwłocznie rozpoczęły się prace związane z jej montażem.

Zainstalowano ramię dostępu do załogowego Dragona

wtorek, 21 sierpnia 2018 21:02 (edytuj)
Ramię zamontowane na wieży FSS na platformie LC-39A (Źródło: Tom McCool/Cygnusx112 dla NSF, NASASpaceFlight.com)
Ramię zamontowane na wieży FSS na platformie LC-39A (Źródło: Tom McCool/Cygnusx112 dla NSF, NASASpaceFlight.com)
Ramię zamontowane na wieży FSS na platformie LC-39A (Źródło: Tom McCool/Cygnusx112 dla NSF, NASASpaceFlight.com) Ramię zamontowane na wieży FSS na platformie LC-39A (Źródło: Tom McCool/Cygnusx112 dla NSF, NASASpaceFlight.com)

Ramię, za pomocą którego astronauci będą wsiadać do załogowej wersji kapsuły Dragon, zostało w poniedziałek zamontowane na platformie startowej LC-39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego na Florydzie. Konstrukcja została przetransportowana na platformę w piątek, po czym niezwłocznie rozpoczęły się prace związane z jej montażem.

Ramię zostało umieszczone na wieży znanej jako FSS (ang. Fixed Service Structure), która jest pozostałością po programie promów kosmicznych. Falcon 9 z umieszczonym na szczycie załogowym Dragonem jest wyższy niż prom kosmiczny, więc ramię musiało zostać umieszczone wyżej niż w przypadku wahadłowców. Dodatkowy poziom wieży FSS podczas budowy (Źródło: Nathan Barker dla NSF/L2, NASASpaceFlight.com)Aby znalazło się ono na odpowiedniej wysokości, firma SpaceX skonstruowała dodatkowy poziom wieży FSS, który znalazł się pomiędzy dwoma istniejącymi poziomami. Nie jest to jedyna zmiana na platformie dokonana przez SpaceX w ostatnim czasie. W ciągu kilku poprzednich lat na platformie LC-39A trwały powolne prace nad demontażem drugiej, ruchomej struktury z czasów wahadłowców – RSS (ang. Rotating Service Structure) – która służyła do obsługi ładunku promu kosmicznego.

Instalacja ramienia dostępu do statku Dragon sprawia, że historyczna platforma LC-39A znajduje się coraz bliżej powrotu do obsługi załogowych lotów kosmicznych. Poprzednio startowały z niej wahadłowce podczas kilkudziesięciu misji w latach 1981-2011. Wcześniej NASA wystrzeliwała z niej rakiety Saturn w ramach programu Apollo. To właśnie z tej platformy przeprowadzono 9 z 10 załogowych lotów rakiet Saturn V, które zabrały ludzi na Księżyc. 

Prom kosmiczny Discovery na platformie startowej (Źródło: ESA)Po montażu ramienia przyjdzie czas na przeprowadzenie misji testowych. Najpierw, w listopadzie tego roku ma się odbyć bezzałogowa misja DM-1, podczas której przetestowane zostanie działanie systemów kapsuły, która przez krótki czas będzie zadokowana do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Następnie planowane jest przeprowadzenie testu systemu ratunkowego. W ramach tego lotu zostanie wystrzelona rakieta Falcon 9 ze statkiem Dragon (tym samym, który wcześniej weźmie udział w misji DM-1), a następnie, po około dwóch minutach lotu, uruchomione zostaną silniki SuperDraco, które pomogą oddalić się kapsule na bezpieczną odległość od rakiety. Ten test ma zasymulować sytuację, w której podczas startu rakieta ulega awarii i konieczne jest uratowanie załogi poprzez odłączenie kapsuły i jej „odstrzelenie” na tyle daleko, aby uszkodzona rakieta nie stwarzała zagrożenia. 

Po tych dwóch lotach SpaceX będzie mogło przystąpić do przeprowadzenia pierwszego załogowego lotu swojej kapsuły Dragon. Podczas misji DM-2 na Międzynarodową Stację Kosmiczną poleci dwóch astronautów, którzy zostali niedawno przydzieleni przez NASA do tego lotu – Robert Behnken oraz Douglas Hurley. W czasie krótkiej, prawdopodobnie kilkunastodniowej misji załoga będzie mogła przetestować działanie większości systemów kapsuły, w tym również jej manualne sterowanie. 

Źródła: NASASpaceFlight.com, Spaceflight Now

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl