Starship's Tenth Flight Test

Aktualizacja: piątek, 22 sierpnia 2025 17:05 (edytuj)
2025-08-25 01:30
Numer misji #546
Data 25 sierpnia 2025, 01:30 czasu polskiego
Okno startowe 60 minut
Miejsce startu Starbase Orbital Pad A  Pokaż lokalizację Starbase Orbital Pad A w Google Maps
Rakieta Starship
Booster Booster 16, Ship 37
Ładunek 8 symulatorów satelitów Starlink
Docelowa orbita LEO (z perygeum w atmosferze)
Klient SpaceX
Starship's Tenth Flight Test

Dziesiąty testowy lot pełnej dwustopniowej rakiety Starship, budowanej przez SpaceX nowej rakiety w pełni wielokrotnego użytku, która ma umożliwić załogowe misje na Księżyc i na Marsa, a także znacząco obniżyć koszty dostępu do orbity okołoziemskiej. Rakieta składa się z dwóch stopni – Super Heavy, boostera, oraz Starship, drugiego stopnia, który docelowo ma być także załogowym statkiem kosmicznym.

Tak jak podczas poprzedniego lotu, nie jest planowany powrót boostera do miejsca startu po separacji stopni, przeprowadzone zostanie symulowane lądowanie nad powierzchnią oceanu. Jeden z trzech silników wykorzystywanych podczas pierwszej fazy lądowania ma zostać celowo wyłączony, aby przetestować awaryjne uruchomienie dodatkowego silnika i lądowanie w takich warunkach.

Drugi stopień ma wejść ponownie w atmosferę i zakończyć swój lot kontrolowanym wodowaniem w precyzyjnie wyznaczonym miejscu na Oceanie Indyjskim. Wcześniej jednak ponownie planowane jest uruchomienie pojedynczego silnika Raptor w drugim stopniu rakiety w kosmosie. Dodatkowo z przedziału ładunkowego ma zostać wypuszczone osiem symulatorów satelitów Starlink. W celach testowych z drugiego stopnia usunięto część płytek osłony termicznej w niektórych obszarach, a także częściowo zastosowano płytki z innych materiałów oraz z aktywnym chłodzeniem. Po bokach pojazdu zamontowano elementy, na których docelowo statek ma opierać się po powrocie na wieżę startową, aby sprawdzić, jak wpłyną one na wejście w atmosferę. Linię płytek osłony termicznej wygładzono, aby zaadresować problem z plamami ciepła pojawiającymi się przy powrocie na Ziemię podczas szóstego lotu testowego. Celowo ma zostać zastosowana trajektoria powrotu, która przetestuje limity wytrzymałości pojazdu.

Wyciągnięto wnioski z problemów podczas dziewiątego lotu oraz późniejszej eksplozji statku Starship podczas testu statycznego. Przeprojektowano dyfuzor w systemie głownego zbiornika paliwowego tak, aby lepiej kierował sprężony gaz do zbiornika i aby zmniejszyć obciążenie jego konstrukcji. Zbiorniki ciśnieniowe COPV mają być wykorzystywane pod niższym ciśnieniem, opracowano również dodatkowe kryteria ich akceptacji, a także nieinwazyjne testy pozwające wykryć wewnętrzne uszkodzenia.

Źródła: SpaceX

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl