Numer misji | #289 |
Data | 18 listopada 2023, 14:02:53 czasu polskiego |
Status | Porażka |
Okno startowe | 20 minut |
Miejsce startu | Starbase Orbital Pad A Pokaż lokalizację Starbase Orbital Pad A w Google Maps |
Rakieta | Starship |
Booster | Booster 9, Ship 25 |
Docelowa orbita | LEO (z perygeum w atmosferze) |
Klient | SpaceX |
Drugi testowy lot pełnej dwustopniowej rakiety Starship, budowanej przez SpaceX nowej rakiety w pełni wielokrotnego użytku, która ma umożliwić załogowe misje na Księżyc i na Marsa, a także znacząco obniżyć koszty dostępu do orbity okołoziemskiej. Rakieta składa się z dwóch stopni – Super Heavy, boostera, oraz Starship, drugiego stopnia, który docelowo ma być także załogowym statkiem kosmicznym. Pierwszy testowy lot odbył się w kwietniu 2023 roku.
Po starcie z orbitalnej platformy w ośrodku Starbase w Boca Chica w Teksasie drugi stopień, Starship, miał zostać umieszczony na bardzo niskiej orbicie okołoziemskiej z perygeum wewnątrz atmosfery i wejść ponownie w gęste warstwy atmosfery nad powierzchnią Oceanu Spokojnego w pobliżu Hawajów. Nie planowano próby pionowego lądowania.
Pierwszy stopień, Super Heavy, po oddzieleniu się drugiego stopnia miał wrócić w pobliże wybrzeża Teksasu i wykonać symulowane lądowanie nad powierzchnią Zatoki Meksykańskiej.
W porównaniu do poprzedniego lotu wprowadzono wiele usprawnień, między innymi zastosowany zostanie nowy system separacji stopni, gdzie silniki w drugim stopniu będą uruchomione jeszcze przed separacją, a także nowy elektroniczny system sterowania wektorem ciągu w silnikach pierwszego stopnia. Na platformie startowej zamontowano również nowy deflektor gazów wylotowych chłodzony wodą.
Do momentu separacji stopni podczas lotu nie wystąpiły żadne problemy. Po separacji w pierwszym stopniu nie uruchomiły się wszystkie silniki, a w trakcie wykonywania obrotu część z nich się wyłączyła, po czym doszło do zniszczenia pojazdu, prawdopodobnie z powodu uruchomienia autonomicznego systemu przerwania lotu (AFTS). Drugi stopień, Starship, uległ zniszczeniu tuż przed momentem wyłączenia silników. Przyczyny problemów jak na razie nie są znane.