Starship's Second Flight Test

Aktualizacja: piątek, 5 kwietnia 2024 10:55 (edytuj)
Numer misji #289
Data 18 listopada 2023, 14:02:53 czasu polskiego
Status Porażka
Okno startowe 20 minut
Miejsce startu Starbase Orbital Pad A  Pokaż lokalizację Starbase Orbital Pad A w Google Maps
Rakieta Starship
Booster Booster 9, Ship 25
Docelowa orbita LEO (z perygeum w atmosferze)
Klient SpaceX
Starship's Second Flight Test

Drugi testowy lot pełnej dwustopniowej rakiety Starship, budowanej przez SpaceX nowej rakiety w pełni wielokrotnego użytku, która ma umożliwić załogowe misje na Księżyc i na Marsa, a także znacząco obniżyć koszty dostępu do orbity okołoziemskiej. Rakieta składa się z dwóch stopni – Super Heavy, boostera, oraz Starship, drugiego stopnia, który docelowo ma być także załogowym statkiem kosmicznym. Pierwszy testowy lot odbył się w kwietniu 2023 roku.

Po starcie z orbitalnej platformy w ośrodku Starbase w Boca Chica w Teksasie drugi stopień, Starship, miał zostać umieszczony na bardzo niskiej orbicie okołoziemskiej z perygeum wewnątrz atmosfery i wejść ponownie w gęste warstwy atmosfery nad powierzchnią Oceanu Spokojnego w pobliżu Hawajów. Nie planowano próby pionowego lądowania.

Pierwszy stopień, Super Heavy, po oddzieleniu się drugiego stopnia miał wrócić w pobliże wybrzeża Teksasu i wykonać symulowane lądowanie nad powierzchnią Zatoki Meksykańskiej.

W porównaniu do poprzedniego lotu wprowadzono wiele usprawnień, między innymi zastosowany zostanie nowy system separacji stopni, gdzie silniki w drugim stopniu będą uruchomione jeszcze przed separacją, a także nowy elektroniczny system sterowania wektorem ciągu w silnikach pierwszego stopnia. Na platformie startowej zamontowano również nowy deflektor gazów wylotowych chłodzony wodą.

Do momentu separacji stopni podczas lotu nie wystąpiły żadne problemy. Po separacji w pierwszym stopniu nie uruchomiły się wszystkie silniki, a w trakcie wykonywania obrotu część z nich się wyłączyła, po czym doszło do zniszczenia pojazdu, prawdopodobnie z powodu uruchomienia autonomicznego systemu przerwania lotu (AFTS). Drugi stopień, Starship, uległ zniszczeniu tuż przed momentem wyłączenia silników. Przyczyny problemów jak na razie nie są znane.

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl