Starship's Ninth Flight Test

Aktualizacja: środa, 28 maja 2025 15:46 (edytuj)
Numer misji #505  
Data 28 maja 2025, 01:36 czasu polskiego
Status Sukces
Okno startowe 60 minut
Miejsce startu Starbase Orbital Pad A  Pokaż lokalizację Starbase Orbital Pad A w Google Maps
Rakieta Starship
Booster Booster 14.2, Ship 35.1
Ładunek 8 symulatorów satelitów Starlink
Docelowa orbita LEO (z perygeum w atmosferze)
Klient SpaceX
Starship's Ninth Flight Test

Dziewiąty testowy lot pełnej dwustopniowej rakiety Starship, budowanej przez SpaceX nowej rakiety w pełni wielokrotnego użytku, która ma umożliwić załogowe misje na Księżyc i na Marsa, a także znacząco obniżyć koszty dostępu do orbity okołoziemskiej. Rakieta składa się z dwóch stopni – Super Heavy, boostera, oraz Starship, drugiego stopnia, który docelowo ma być także załogowym statkiem kosmicznym.

Tym razem, w przeciwieństwie do czterech poprzednich misji, nie planowano powrotu boostera do miejsca startu po separacji stopni. Po raz pierwszy został wykorzystany używany booster, który wziął udział w siódmym testowym locie Starshipa, w związku z czym SpaceX nie chciało zwiększać ryzyka nieudanego lądowania. Przeprowadzone zostały dodatkowe testy — sprawdzony został sposób na wykonanie obrotu po separacji stopni w bardziej przewidywalnym kierunku, a booster wracał pod zwiększonym kątem natarcia. Zmiany te mogą docelowo pozwolić na zużywanie mniejszej ilości paliwa i w efekcie zwiększenie udźwigu. W używanym boosterze wymieniono część elementów, m.in. ablacyjną osłonę termiczną, większość jednak, w tym 29 z 33 silników Raptor, pozostawiono. Docelowo SpaceX chce, aby między lotami nie były potrzebne żadne manualne prace. Ostatecznie booster uległ zniszczeniu podczas uruchomienia silników przed symulowanym lądowaniem

Drugi stopień miał wejść ponownie w atmosferę i zakończyć swój lot kontrolowanym wodowaniem w precyzyjnie wyznaczonym miejscu na Oceanie Indyjskim. Planowano ponowne uruchomienie pojedynczego silnika Raptor w drugim stopniu rakiety na orbicie. Dodatkowo z przedziału ładunkowego miały zostać wypuszczone osiem symulatorów satelitów Starlink. Drugi stopień dotarł na docelową trajektorię, niestety jednak po zakończeniu działania silników doszło do wycieku w jednym ze zbiorników i utracono kontrolę nad orientacją pojazdu, przez co żadne z dodatkowych testów nie zostały przeprowadzone.

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl