Tłumaczenie AMA z Andym Lambertem
24 kwietnia na portalu Reddit odbyło się AMA (Ask Me Anything – zapytaj mnie o cokolwiek) z udziałem Andy’ego Lamberta, wicedyrektora do spraw produkcji w SpaceX. Przez ponad godzinę odpowiadał on na pytania internautów dotyczące przede wszystkim produkcji rakiet, statków kosmicznych oraz najbliższych planów firmy SpaceX. Poniżej znajdują się przetłumaczone pytania i odpowiedzi.
Kolejnego dnia firma udostępniła nagranie, w którym kilkoro pracowników krótko opisuje, jak wygląda proces produkcji w SpaceX oraz swoje przemyślenia na ten temat. Film oraz link do oryginalnego AMA w języku angielskim znajduje się na końcu artykułu.
Dzięki za to AMA! Nie wiem, czy możesz odpowiedzieć, czy nie, ale czy jesteś w stanie potwierdzić, że BFR został lub nie został wydłużony?
Dodatkowo, czy SpaceX rozpocznie produkcję BFR w namiocie, skoro fabryka nie jest jeszcze gotowa?
Jeśli chodzi o BFR, to wszyscy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że to jest wciąż etap rozwoju. To znaczy, że nic nie jest jeszcze ustalone na sztywno i wszystko ciągle może się zmieniać. Do momentu opublikowania czegokolwiek, to coś prawdopodobnie zdążyło się już zmienić. Będziemy rozwijać produkcję w Porcie Los Angeles.
Dzięki za zrobienie tego AMA!
Odnośnie ulepszeń rakiety w wersji Block 5, czy musieliście zmienić sposoby produkcji na korzyść wielokrotnego użytku? Tzn. czy Block 5 jest trudniejszy w produkcji, przez co łatwiej będzie go ponownie użyć? Jeśli tak, to co na przykład musieliście zmienić?
Największą zmianą w procesie produkcji było wyeliminowanie spawania metodą TIG struktury Octaweb (dolna część pierwszego stopnia rakiety, w której zainstalowane są silniki – przyp. tłum.) na rzecz konstrukcji skręcanej, ale to sprawiło, że ogólnie produkcja jest znacznie prostsza i szybsza. Block 5 w wielu obszarach jest zdecydowanie łatwiejszy w produkcji dzięki temu, że technicy i inżynierowie produkcji współpracowali z naszymi projektantami, aby uwzględnić zasady projektowania dla wytwarzania (ang. Design For Manufacturing – DFM), bazując na tym, czego dotychczas nauczyliśmy się przy poprzednich wersjach rakiet.
Podczas przejścia z pierwszych stopni jednokrotnego użytku do wielokrotnego użytku, jakie nietypowe wyzwania stoją przed wami? Będzie spowolnienie prac, skoncentrowanie się na produkcji drugich stopni, czy zespół zostanie przeniesiony do pracy nad BFR? Jak elastyczny jest zespół, jeśli chodzi o tego typu zmieniające się wyzwania?
Zawsze obawiałem się, że SpaceX skończy ze zbyt wieloma pracownikami, kiedy wydajność produkcji wzrośnie razem z ponownym użyciem rakiet.
Mamy duży procent licencjonowanych techników Airframe and Powerplant, a także doświadczonych weteranów wojskowych, co zaowocowało ogromną elastycznością w odniesieniu do zakresu umiejętności, które mogą oni zastosować w wielu obszarach produkcji. Razem z rocznym wzrostem liczby lotów, mamy zwiększone zapotrzebowanie na drugie stopnie rakiet oraz osłony ładunku (które JESZCZE nie są z powodzeniem odzyskiwane), które równoważą redukcję związaną z budową pierwszych stopni. BFR stworzy wiele dalszych możliwości, aby wykorzystać naszych wysoko wykwalifikowanych członków zespołu w miarę wzrostu naszej produktywności.
Czy praca w SpaceX jest satysfakcjonująca? Lubisz codziennie chodzić do pracy i lubisz wykonywać swoją pracę?
Wiele osób nigdy nie znajduje swojej wymarzonej pracy, ale ja mogę szczerze powiedzieć, że taką znalazłem. Lubię stawiać czoła największym wyzwaniom. Problemy nie są dla mnie stresujące, raczej podniecają mnie możliwością bycia kreatywnym i bycia świadkiem tego, co najlepsi ludzie mają do zaoferowania podczas poszukiwania rozwiązań.
W przypadku większości osób pełniących funkcje związane z produkcją wyprodukowane przedmioty opuszczają fabrykę i praktycznie nie ma więcej styczności z nimi, ani z klientami. W SpaceX możemy być świadkami spektaklu startu (a teraz także lądowania) i widzimy znaczenie i radość, jaką sprawiamy naszym klientom, kiedy umieszczamy ich ładunki na orbicie. Tak wiele ciężkiej pracy wkładane jest w osiągnięcie tego wszystkiego, że osobista nagroda, koleżeństwo i duch pracy zespołowej przy każdym sukcesie są ogromne. Naprawdę czuję, że przyczyniamy się do rozwoju ludzkości – to coś więcej niż tylko praca!
W jaki sposób radzisz sobie z presją ze strony Elona na to, aby zrobić coś szybko, bez poświęcania przy tym niezawodności?
Jakość na pierwszym miejscu. Głównym priorytetem we wszystkim, co robimy w SpaceX, jest niezawodność, więc po prostu musimy znajdować kreatywne rozwiązania i planować tak, aby wykorzystać każdą dostępną minutę w ramach czasowych, które sobie ustaliliśmy. Suma całości (zespołu) jest większa, niż suma poszczególnych części (pojedynczych osób), co oznacza, że ciężko pracujemy, aby zapewnić, że posuwamy się naprzód wspólnie, ale z umysłem otwartym na opinie innych.
- Jakiego tempa produkcji BFR się spodziewasz?
- Ilu ponownych lotów pojedynczego Blocku 5 tak właściwie oczekujecie? Ile w przybliżeniu planujecie zbudować pierwszych stopni?
- Co jest trudniejsze w produkcji – F9 czy Dragon? Jakieś interesujące nietypowe anegdotki dotyczące waszych sposobów redukcji kosztów?
Nie musisz odpowiadać na wszystkie pytania, jeśli nie czujesz się komfortowo. Dzięki za to AMA, chciałbym, aby odbywały się częściej!
- Zobacz moją poprzednią odpowiedź
- Block 5 jest kwalifikowany na co najmniej 10 lotów i będziemy się cały czas starać, aby możliwe było przeprowadzenie większej liczby lotów. Planujemy budowę pokaźnej floty, w zależności od potrzeb naszych klientów.
- Oba są stosunkowo łatwe w produkcji. :) Tak szczerze, to w obu przypadkach spotykamy inne wyzwania. A jeśli chodzi o redukcję kosztów: części ze zwykłych sklepów, kiedy są zatwierdzane do lotów w kosmos, mogą być o wiele bardziej niezawodne, niż się ludziom wydaje.
Jaka jest jedna rzecz, którą powiedziałbyś drugoklasiście w szkole średniej, która mogłaby pomóc mu osiągnąć sukces, taki jaki osiągnąłeś ty, na twoim stanowisku?
Mocno przykładaj się do wszystkiego, co robisz, aby mieć osiągnięcia, które odróżniają cię od reszty, bądź dociekliwy, wybierz zawód, który pasuje do tego, co naprawdę lubisz robić.
SpaceX poszukuje ludzi, którzy naprawdę uwielbiają zgłębiać zagadnienia, kwestionować status quo i rozwiązywać problemy. Lubimy wiedzę typowo akademicką, ale równie ważne jest, byś próbował stawiać pierwsze kroki przez udział w różnych grupach i organizacjach, które pozwolą ci opracować jakiś proces, produkt lub osiągnąć cel. Szukamy ludzi, którzy pracowali nad rozwiązywaniem problemów i którym sprawia przyjemność eksperymentowanie z różnymi rozwiązaniami w ramach grupy. Umiejętność rozwiązywania problemów od początku do końca oraz wyjaśnianie i uzasadnianie decyzji jest ważnym elementem sukcesu na produkcji, podobnie jak dobra współpraca z wieloma innymi zespołami. Wiedza akademicka jest ważna, ponieważ będziesz musiał podejmować bardzo techniczne decyzje w SpaceX, więc to, czego nauczysz się w szkole, będzie miało zastosowanie i będziesz żonglować wieloma projektami, więc kluczem do sukcesu jest pogodzenie wiedzy akademickiej z doświadczeniem! Wielu naszych inżynierów zdobywało doświadczenie poprzez koła naukowe i zawody, które obejmują prace ręczne, prace ze sprzętem i podejmowanie decyzji w napiętych terminach.
Zapoznaj się z rolami inżynierów produkcji i techników w pasku bocznym.
Cześć Andy!
Wspominasz, że pracowałeś w siłach powietrznych Wielkiej Brytanii, zakładam więc, że jesteś Brytyjczykiem? Jeśli tak, jak udało ci się podjąć karierę w SpaceX, bo miałem wrażenie, że mogą zatrudniać jedynie rodowitych mieszkańców Stanów Zjednoczonych?
Poza tym, jaka jest ogólnie praca dla SpaceX? Czy jest satysfakcjonująca?
Jestem Brytyjczykiem i początkowo dołączyłem do firmy SpaceX na podstawie wizy pracowniczej, zanim zostałem posiadaczem zielonej karty. Moje 9-letnie doświadczenie w pracy nad statkiem latającym (Harrier Jump Jet), jak również sukcesy w produkcji najbardziej konfigurowalnych pojazdów na świecie (MINI) pozwoliły mi doskonale zrozumieć, co jest konieczne do ulepszenia produkcji stale zmieniających się pojazdów przeznaczonych dla ludzi, o najwyższym poziomie niezawodności.
W związku z ostatnimi wiadomościami o tym, że Tesla osiągnęła zbyt wysoki poziom automatyzacji w swoich fabrykach, jakie jest twoje stanowisko w tej sprawie? Jaką rolę odgrywa automatyzacja w osiąganiu wysokiej liczby startów (produkcja, testy, wystrzelenie)? Jaki poziom automatyzacji jest wykorzystywany w bieżącym procesie produkcji sprzętu SpaceX i jak wyobrażasz sobie przyszłe zmiany?
Automatyzacja może zapewnić wysoką powtarzalność, ale jej implementacja może trwać dłużej niż rozwiązania półautomatyczne lub manualne. Kluczowe znaczenie ma zrozumienie prawdopodobieństwa zmiany produktu i odpowiednie planowanie. Większość naszej automatyzacji w SpaceX skupia się na kontroli jakości, takiej jak badania nieniszczące dużych konstrukcji z laminatów kompozytowych. Zachęcamy inżynierów automatyki do składania aplikacji!
Andy, bardzo dziękuję za poświęcenie nam czasu. Jaką najbardziej interesującą historię, której nie znamy, możesz nam opowiedzieć na temat produkcji F9/FH/Dragona w SpaceX? Jak to wygląda z perspektywy twoich wcześniejszych doświadczeń?
Dziękuję, Eric.
Nigdy nie zbudowaliśmy dwóch identycznych rakiet/statków, tak duże jest tempo innowacji w SpaceX.
Z jaką największą przeszkodą techniczną według ciebie będzie musiało się zmierzyć się SpaceX?
Sama skala BFR niesie ze sobą wiele nieoczekiwanych wyzwań dla procesu produkcyjnego, dlatego tak bardzo zależy nam na rozpoczęciu rozwoju produkcji w LA.
Cześć Andy,
- Zastanawiałem się, jaki komponent Falcona 9 i Dragona jest najtrudniejszy do wyprodukowania.
- Oprócz tego, jak dużo wytwarzania przyrostowego wykorzystuje SpaceX w porównaniu do bardziej tradycyjnych procesów obróbki ubytkowej marnujących materiały?
- Wreszcie zastanawiałem się, jak długo zajmuje wyprodukowanie całego Falcona 9.
Dzięki za odpowiedź na któreś lub wszystkie moje pytania. (PS Kończę studia na kierunku związanym z inżynierią mechaniczną, a nie inżynierią produkcji, ale i tak mam nadzieję, że kiedyś będę w stanie pomóc).
- Zbiorniki paliwa są najtrudniejszym do wytworzenia komponentem Dragona ze względu na niskie zakresy tolerancji i skomplikowaną strukturę wewnętrzną, która pozwala na poprawne działanie w warunkach zerowej grawitacji. Jeśli chodzi o F9, to prawdopodobnie są to kriogeniczne zawory z powodu niskich zakresów tolerancji oraz wymagań dotyczących wykończenia powierzchni, pozwalających na niezawodne działanie w szerokim zakresie temperatur.
- Około 5% wytwarzania przyrostowego, 95% obróbki skrawaniem licząc wg liczby części. Podczas gdy technologia ta daje wiele możliwości, które obecnie wykorzystujemy, potrzebne są dodatkowe prace nad sprzętem, aby osiągnąć sukces w masowej produkcji części o dużej objętości, zapewniając jednocześnie oczekiwane przez nas właściwości materiałów.
- Około 3 miesiące od rozpoczęcia budowy zbiorników do wyjścia z fabryki. Możemy tak dopasować pracę fabryki, żeby w razie potrzeby dostarczać nowy booster co 14 dni.
Świetny wybór, gratuluję ukończenia studiów. Większość naszych inżynierów produkcji ma tytuły inżyniera mechanika. Sprawdź wolne stanowiska w panelu bocznym.
Cześć Andy!
Mam córki w wieku pięciu i dwóch lat i bardzo interesują się kosmosem. W tym momencie uwielbiają Lego, ale ja też uwielbiam.
Kiedy zespoły SpaceX i Lego połączą siły i stworzą zestaw Lego z Falconem Heavy, co pozwoli nam zrekrutować kolejne pokolenie kosmicznych naukowców?
Moja córka też uwielbia Lego! Głosujemy na Falcona 9 za każdym razem kiedy ktoś umieszcza taką propozycję na stronie Lego. Do tej pory nie udało nam się przejść przez wszystkie etapy, ale być może /r/SpaceX pomoże nam to osiągnąć!
https://ideas.lego.com/projects/1abc6458-52e8-4e7d-a04c-04ba917b6e5b
Jaki termin / nadchodzący kamień milowy w produkcji najbardziej cię ekscytuje?
Lot załogowego Dragona 2 na ISS.
W jakim tempie SpaceX produkuje silniki Merlin w Hawthorne?
W razie potrzeby możemy produkować jeden silnik dziennie.
Nie mam żadnego pytania, chcę tylko powiedzieć, że robicie świetną robotę.
Wielkie dzięki. Pracownicy będą wdzięczni.
Co powinni robić świeży studenci kierunków inżynierskich (aeronautycznych) chcący pracować w SpaceX? Czy macie surowe limity jeśli chodzi o średnią ocen, czy jest to bardziej elastyczne?
Zdobądź tak wiele praktycznego doświadczenia, jak to tylko możliwe. Świetnie jest znać teorię, ale tak naprawdę chcemy zobaczyć, jak wykorzystujesz tę wiedzę w praktyce. Są inne sposoby poza średnią ocen, pozwalające pokazać, że jest się świetnym.
Jako młoda i niestabilna finansowo osoba chcąca pracować w przemyśle lotniczym lub kosmonautycznym (w SpaceX lub w innej firmie), czy dyplom licencjata lub podobny wraz z doświadczeniem z pracy wystarczy, aby rozpocząć pracę, być może jako technik? Czy dużo ludzi w tej branży rozpoczyna pracę z dyplomem licencjata?
Dzięki za AMA!
Mamy stanowiska dla początkujących, na które wymagany jest tylko dyplom ukończenia szkoły średniej. W zasadzie mamy w tym momencie otwartą rekrutację do zespołu pracującego nad systemem podtrzymywania życia (ECLSS).
Pełne AMA w języku angielskim można przeczytać na subreddicie /r/SpaceX.