Start rakiety Falcon 9 z misją Starlink Group 4-9 – 3 marca 2022
Na 3 marca na godzinę 15:25 czasu polskiego (14:25 UTC) zaplanowano start rakiety Falcon 9 z platformy LC-39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego (KSC) na Florydzie. Na orbitę wyniesione zostanie kolejne 47 satelitów Starlink w ramach misji Starlink Group 4-9.
Start będzie można śledzić na żywo na naszej stronie.
Starlink to konstelacja satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO), która ma docelowo zapewniać dostęp do Internetu na całym świecie. Na orbicie znajduje się obecnie 1970 satelitów, a z usługi korzysta co najmniej 145 tysięcy użytkowników w 27 krajach świata.
Separacja satelitów planowana jest około 66 minut po starcie. Zostaną one umieszczone na wstępnej orbicie o wysokości pomiędzy 305 i 317 km nad Ziemią oraz inklinacji 53,2°. Po sprawdzeniu wszystkich podsystemów satelity rozpoczną podnoszenie swoich orbit do docelowej wysokości 540 kilometrów za pomocą własnego napędu.
Podczas tego lotu wykorzystany zostanie pierwszy stopień rakiety Falcon 9, który brał wcześniej udział w dziesięciu misjach: GPS III SV03 w czerwcu 2020 roku, Starlink-12 we wrześniu 2020 roku, Starlink-15 w październiku 2020 roku, Turksat 5A w styczniu 2021 roku, Starlink-18 w lutym 2021 roku, Starlink-23 w marcu 2021 roku, Starlink-25 w kwietniu 2021 roku, Transporter-2 w czerwcu 2021 roku, Starlink Group 4-3 w grudniu 2021 roku oraz Starlink Group 4-6 w styczniu 2022 roku. Po oddzieleniu się drugiego stopnia booster ma wylądować na autonomicznej platformie Just Read the Instructions (JRTI) na Oceanie Atlantyckim.
Planowane jest także odzyskanie osłon ładunku rakiety Falcon 9 poprzez wodowanie na powierzchni Oceanu Atlantyckiego. Osłony mają zostać następnie wciągnięte na pokład statku Bob i dostarczone do Portu Canaveral na Florydzie.
Prognozy pogody dają obecnie 90% szans na korzystne warunki w wyznaczonym terminie. Główną przeszkodą mogą okazać się chmury kłębiaste (cumulus). W przypadku przełożenia startu na następny dzień szanse także wynoszą 90%, dodatkowo prognozowane jest niskie lub umiarkowane ryzyko wystąpienia niekorzystnej pogody w miejscu lądowania pierwszego stopnia.