Ostatnia aktualizacja: poniedziałek, 13 maja 2019 17:29
Zbiór danych opisujących, jak krok po kroku firma SpaceX zbliżała się do stworzenia rakiet i statków wielokrotnego użytku.

Badania i rozwój

Poniżej znajduje się zbiór multimediów dotyczących badań i rozwoju SpaceX. Każdy kolejny krok zbliża firmę do stworzenia tanich rakiet i statków kosmicznych wielokrotnego użytku.

Falcon

Grasshopper

Grasshopper był pierwszym egzemplarzem testowym rakiety używanym do prób pionowego startu i lądowania (VTOL - Vertical Take Off and Landing). Składał się on z pierwszego stopnia rakiety Falcon 9 v1.0, silnika Merlin-1D, czterech stalowych nóg do lądowania oraz stalowej konstrukcji wzmacniającej. Był wysoki na 32 m. Pierwszy raz został zaprezentowany w 2011 roku. Pierwszy jego start odbył się w 2012 roku. Testy trwały 13 miesięcy, podczas których Grasshopper odrywał się od ziemi 8 razy, osiągając maksymalnie 744 m. Wszystkie testy były prowadzone w placówce rozwoju rakiet SpaceX w McGregor, w Teksasie.

21 września 2012 – Próba #1nagranie

  • Skok na zaledwie 1,8 m, trwający 3 sekundy.

1 listopada 2012 – Próba #2nagranie

  • Skok na 5,4 m trwający 8 sekund. W tej próbie po raz pierwszy użyty został zamknięty system sterowania ciągiem i wektorem ciągu.

17 grudnia 2012 – Próba #3nagranie

  • Grasshopper wzniósł się na 40 m, zawisł, po czym wylądował po upływie 29 sekund.

7 marca 2013 – Próba #4nagranie

  • Po wzniesieniu się na wysokość 80,1 m i zawiśnięciu, Grasshopper wylądował po upływie 34 sekund. W momencie lądowania jego współczynnik ciągu do ciężaru był większy od 1.

23 kwietnia 2013 – Próba #5nagranie

  • W czasie tego testu Grasshopper wzniósł się na 250 m.

14 czerwca 2013 – Próba #6nagranie

  • Grasshopper wzniósł się na 325 m po czym bezpiecznie wylądował. W tej próbie po raz pierwszy został wykorzystany nowy system nawigacyjny rakiety, konieczny do przeprowadzania precyzyjnego lądowania. Większość rakiet ma czujniki pozwalające określić ich pozycję, jednak nie są na tyle dokładne, aby mogły precyzyjnie wylądować w wyznaczonym miejscu.

13 sierpnia 2013 – Próba #7nagranie

  • W czasie tej próby rakieta wzniosła się na wysokość 250 m, jednocześnie oddalając się od miejsca startu o 100 m. Następnie wróciła i wylądowała na środku miejsca, z którego startowała. Pozwoliło to zademonstrować zdolność precyzyjnego sterowania rakietą w czasie lądowania.

7 października 2013 – Próba #8 nagranie

  • Grasshopper wzniósł się na największą dotychczas wysokość 744 m, po czym bezpiecznie wylądował.

F9R Dev 1

F9R Dev 1 (Falcon 9 Reusable Development Model 1) był drugą rakietą używaną do testów pionowego startu i lądowania. Miał zastąpić Grasshoppera. Był zbudowany na podstawie znacznie dłuższego pierwszego stopnia rakiety Falcon 9 v1.1, miał również rozkładane nogi. Pierwszy raz wystartował w 2014 roku i odbył w sumie 5 lotów. Wszystkie testy były prowadzone w placówce rozwoju rakiet SpaceX w McGregor w Teksasie.

18 kwietnia 2014 – Próba #1nagranie

  • F9R Dev 1 wystartował z platformy startowej, wzniósł się na 250 m, po czym wylądował tuż obok miejsca startu.

2 maja 2014 – Próba #2nagranie

  • Rakieta wzniosła się na 4x większą wysokość, niż podczas pierwszej próby - 1000 m.

17 czerwca 2014 – Próba #3nagranie

  • Podczas tego testu, rakieta ponownie wzniosła się na wysokość 1000 m. Tym razem zostały również przetestowane lotki sterowe, które pozwalają kontrolować rakietę w czasie lądowania. Zostały one rozłożone około minuty i 8 sekund po starcie i powróciły do swojej oryginalnej pozycji po wylądowaniu.

1 sierpnia 2014 – Próba #4

  • W czasie tego lotu rakieta prawdopodobnie wzniosła się na 1000 m. Nagranie z tego startu nie zostało udostępnione.

22 sierpnia 2014 – Próba #5nagranie (1) – nagranie (2)

  • Podczas tego testu czujnik wykrył nieprawidłowość w działaniu silnika i rozpoczęła się procedura przerwania lotu. Rakieta została całkowicie zniszczona, jednak nikomu nic się nie stało i nie spowodowało to innych szkód. Później okazało się, że był to błąd czujnika, który nie był zdublowany. Jednak w przypadku startu Falcona 9 z ładunkiem, w rakiecie byłby zainstalowany dodatkowy czujnik, dzięki czemu misja byłaby kontynuowana.

F9R Dev 2

F9R Dev 2 miał być rakietą służącą do testów przy naddźwiękowych prędkościach na dużych wysokościach (do około 91 000 m). Testy miały być przeprowadzane w porcie kosmicznym Spaceport America w stanie Nowy Meksyk. Jednak ze względu na awarię w czasie ostatniej misji F9R Dev 1 oraz całkiem udane testy lądowania, F9R Dev 2 nie był na razie używany. 

Odzyskiwanie pierwszego stopnia Falcona 9

29 września 2013 – CASSIOPE zdjęcie z samolotu – nagranie

  • Ponowne odpalenie silników w celu spowolnienia rakiety przed wejściem w gęste warstwy atmosfery przebiegło pomyślnie. W czasie następnego odpalenia silników, rakieta zaczęła się obracać wokół własnej osi, czego system sterowania nie był w stanie zrekompensować. Spowodowało to “odwirowanie” paliwa na brzegi zbiorników, skutkiem czego był niedobór paliwa wtłaczanego do silników. Następnie została uszkodzona przegroda zbiornika paliwa, odłamki zostały zassane przez turbopompy i również zostały zniszczone. Udostępniono zdjęcie pierwszego stopnia znajdującego się około 3 m nad powierzchnią wody oraz fragment nagrania. Stopień został zniszczony w czasie uderzenia w wodę, później niektóre jego części zostały wyłowione.

18 kwietnia 2014 – CRS-3nagranie z boostera

  • To była pierwsza misja, w czasie której rakieta była wyposażona w nogi do lądowania. Dodatkowo podrasowany system sterowania reakcyjnego pozwolił uniknąć problemów z obracaniem się stopnia, których rakieta doświadczyła podczas misji CASSIOPE. Pierwszy stopień miękko “wylądował” na wodach Oceanu Atlantyckiego, jednak silne fale zniszczyły go, zanim dotarły do niego łodzie mające za zadanie sprowadzić go na ląd. Nagranie z lądowania zostało udostępnione, jednak ze względu na trudne warunki pogodowe, było słabej jakości. Fani SpaceX z forum nasaspaceflight.com zdołali jednak mocno polepszyć jakość nagrania.

14 lipca 2014 – Orbcomm OG2 (lot nr 1)nagranie z boosteranagranie z samolotu (1) – nagranie z samolotu (2)

  • Była to druga misja, w czasie której rakieta była wyposażona w nogi do lądowania. Pierwszy stopień pomyślnie wyhamował w górnych warstwach atmosfery, rozłożył nogi i miękko usiadł na wodzie. Jednak ponownie nie został odzyskany, ze względu na zniszczenia, jakim uległ po (planowanym) przechyleniu się po “lądowaniu”.

21 września 2014 – CRS-4nagranie w podczerwienifanowskie nagranie z wybrzeża – nagranie z boostera

  • Pomimo, że rakieta nie była wyposażona w nogi do lądowania, był to kolejny udany test SpaceX. Pierwszy stopień wyhamował z naddźwiękowych prędkości i miękko wylądował na wodzie. NASA udostępniła nagranie lądującego stopnia w podczerwieni. Dostarczy ono wielu danych ważnych przy lądowaniu na Marsie.

10 stycznia 2015 – CRS-5 – nagranie z barki (1) – nagranie z barki (2)

  • Była to pierwsza misja, w czasie której korzystano z autonomicznej barki do lądowania na oceanie. SpaceX stwierdziło, że skoro stopień jest niszczony przez fale, to spróbują wylądować na platformie na oceanie. Barka była ustawiona nieruchomo, a rakieta była zaprogramowana, aby celować w barkę. Pierwszy stopień był wyposażony w nogi do lądowania i ulepszone lotki sterowe. Rakieta trafiła precyzyjnie w barkę, jednak została zniszczona od uderzenia. Stało się to dlatego, że zabrakło płynu hydraulicznego używanego do sterowania lotkami.

11 lutego 2015 – DSCOVR

  • Była to druga misja z wykorzystaniem barki do lądowania, jednak ze względu na pogodę, wycofano się z planu lądowania na barce i rakieta została naprowadzona na konkretny punkt na oceanie. Nie udostępniono nagrania z tej próby lądowania.

14 kwietnia 2015 – CRS-6 – nagranie z barkinagranie z samolotunagranie z kamery śledzącej

  • Podczas tej próby lądowania nastąpił problem z czasem reakcji przepustnicy. Pierwszy stopień dotknął barki, jednak nie był ustawiony idealnie pionowo, przez co przechylił się i eksplodował.

28 czerwca 2015 – CRS-7GIF z eksplozją

  • Podczas startu, w T+2m19s, zbiornik z ciekłym tlenem został uszkodzony, co spowodowało rozerwanie rakiety. Próba lądowania nie mogła się odbyć.

21 grudnia 2015 – Orbcomm OG2 (lot nr 2) nagranie lądowania (1) – nagranie lądowania (2)

  • Po prawie półrocznej przerwie w startach, SpaceX dostało pozwolenie na próbę lądowania pierwszego stopnia rakiety na lądzie. Po około 10 minutach od startu, Falcon 9 wylądował bezpiecznie na Landing Zone 1. Była to pierwsza w pełni udana próba odzyskania pierwszego stopnia rakiety.

17 stycznia 2016 – Jason-3 – nagranie z barki (1) – nagranie z barki (2)

  • Próba lądowania na barce “Just Read The Instructions” na Oceanie Spokojnym. Pierwszy stopień ostatniego egzemplarza rakiety Falcon 9 v1.1 wylądował na barce, jednak wadliwe mocowanie nogi wyłamało się, w rezultacie czego rakieta przewróciła się i wybuchła.

4 marca 2016 – SES-9 nagranie lądowania – nagranie z barki

  • Była to nieudana próba lądowania na barce Of Course I Still Love You na Atlantyku. Już przed startem było wiadomo, że próba ma bardzo małe szanse na powodzenie, ze względu na duże zapotrzebowanie energetyczne tej misji i w rezultacie niski zapas paliwa na lądowanie.

8 kwietnia 2016 – CRS-8nagranie lądowania

  • Pierwsza w pełni udana próba lądowania pierwszego stopnia rakiety na barce “Of Course I Still Love You” na Oceanie Atlantyckim. Przez cały proces lądowania pierwszy stopień pracował zgodnie z założeniami, wylądował bezpiecznie i pozostał w pozycji pionowej po wyłączeniu silnika.

6 maja 2016 – JCSAT-14nagranie lądowania – nagranie z barki (z trzech kamer)

  • Druga w pełni udana próba lądowania pierwszego stopnia rakiety na barce na oceanie i pierwsza po misji na GTO. Aby było to możliwe, zrezygnowano z pierwszego odpalenia silników (ang. boostback burn). Podczas lądowania odpalone były trzy silniki, z czego dwa skrajne zostały wyłączone tuż przed dotknięciem platformy.

27 maja 2016 – Thaicom-8nagranie z barki – przyspieszone nagranie z boostera – nagranie z barki po lądowaniu

  • Trzecia udana próba lądowania pierwszego stopnia na statku Of Course I Still Love You na Oceanie Atlantyckim i druga po misji na GTO. Rakieta lądowała z bardzo dużą prędkością, niewiele poniżej limitu. W czasie lądowania strefy pochłaniania energii w nogach zostały wykorzystane, w związku z czym istniało ryzyko przewrócenia się rakiety.

15 czerwca 2016 – Eutelsat 117W B & ABS 2A – nagranie lądowania po stabilizacji – nagranie z barki

  • Podczas lądowania pierwszego stopnia na OCISLY, zmniejszony ciąg w jednym z trzech silników używanych do lądowania doprowadził do zbyt mocnego uderzenia o pokład i w efekcie do zniszczenia stopnia.

18 lipca 2016 – CRS-9nagranie lądowania

  • Pierwszy stopień rakiety bezpiecznie wylądował na Landing Zone 1. Było to drugie lądowanie na lądzie.

14 sierpnia 2016 – JCSAT-16

  • Piąte udane lądowanie na platformie pływającej na oceanie. Podczas lądowania transmisja na żywo mocno przerywała, w związku z czym nie ma dostępnego ciągłego nagrania lądowania.

14 stycznia 2017 – Iridium-1 nagranie lądowania

  • Po starcie z Vandenberg Air Force Base, pierwszy stopień wylądował na platformie Just Read The Instructions na Oceanie Spokojnym. Było to pierwsze udane lądowanie po starcie z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych.

19 lutego 2017 – CRS-10 nagranie lądowania – nagranie z boostera – nagranie z dwóch kamer

  • Pierwszy start z platformy LC-39A od czasów wahadłowców. Pierwsze lądowanie na lądzie w świetle dziennym.

31 marca 2017 – SES-10nagranie z barki (z trzech kamer)

  • Satelita SES-10 został wyniesiony w kosmos przy użyciu boostera Falcona 9 z misji CRS-8. Był to pierwszy raz, kiedy ponownie użyto boostera rakiety orbitalnej. Tym razem pierwszy stopień po raz drugi wylądował na Of Course I Still Love You na Oceanie Atlantyckim. Była to jego ostatnia misja.

1 maja 2017 – NROL-76nagranie lądowania

  • Pierwsza misja SpaceX dla Narodowego Biura Rozpoznania (ang. NRO – National Reconnaissance Office). Po starcie pierwszy stopień rakiety wylądował na Landing Zone 1.

3 czerwca 2017 – CRS-11nagranie lądowania – nagranie z powietrza

  • Pierwszy lot używanej kapsuły Dragon, która wcześniej dostarczyła zapasy na Międzynarodową Stację Kosmiczną podczas misji CRS-4. Pierwszy stopień rakiety wylądował na Landing Zone 1. Przed tą misją LZ-1 pokryto farbą odbijającą fale radiowe, co pozwoliło na zwiększenie dokładności urządzeń nawigacyjnych Falcona 9 podczas lądowania. 

23 czerwca 2017 – BulgariaSat-1nagranie lądowania

  • Druga misja z wykorzystaniem używanego pierwszego stopnia rakiety Falcon 9. Tym razem wykorzystano booster z misji Iridium-1. Kilka minut po starcie pierwszy człon rakiety wylądował na Of Course I Still Love You na Oceani Atlantyckim.

25 czerwca 2017 – Iridium-2nagranie lądowania

  • Druga misja z satelitami Iridium NEXT. Drugie udane lądowanie na Just Read The Instructions na Oceanie Spokojnym po starcie z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych.

14 sierpnia 2017 – CRS-12nagranie lądowania

  • Pierwszy stopień rakiety Falcon 9 wylądował na Landing Zone 1.

24 sierpnia 2017 – FORMOSAT-5nagranie lądowania

  • Trzecia misja z SLC-4E w Vandenberg Air Force Base, po której udało się wylądować pierwszym stopniem rakiety na JRTI.

7 września 2017 – OTV-5nagranie lądowania

  • Misja z wahadłowcem X-37B. Pierwszy raz, kiedy ten samolot kosmiczny został wyniesiony w kosmos przez inną rakietę niż Atlas V. Pierwszy stopień Falcona 9 wylądował na LZ-1. 

8 października 2017 – Iridium-3nagranie lądowania

  • Trzecia misja z satelitami Iridium NEXT. Pierwszy stopień wylądował na Just Read The Instructions na Oceanie Spokojnym.

12 października 2017 – EchoStar 105/SES-11nagranie lądowania

  • Trzecia misja z wykorzystaniem sprawdzonego w locie pierwszego stopnia rakiety. Tym razem użyty został booster z misji CRS-10. Kilka minut po starcie pierwszy człon rakiety wylądował na OCISLY.

30 października 2017 – Koreasat-5Anagranie lądowania

  • Pierwszy stopień rakiety Falcon 9 wylądował na OCISLY.

15 grudnia 2017 – CRS-13nagranie lądowania (1) – nagranie lądowania (2)

  • Czwarta misja z wykorzystaniem sprawdzonego w locie pierwszego stopnia rakiety. Użyty został booster z misji CRS-11. Pierwszy człon rakiety wylądował na LZ-1.

23 grudnia 2017 – Iridium-4

  • Piąta misja wykorzystująca używany wcześniej pierwszy stopień rakiety. Booster wyposażony był w lotki sterujące, ale nie w nogi do lądowania. Po wykonaniu misji wylądował w oceanie. Nie opublikowano nagrania.

8 stycznia 2018 – Zuma – nagranie lądowania

  • Misja z tajnym ładunkiem zbudowanym przez Northrop Grumman. Pierwszy stopień wylądował na LZ-1.

31 stycznia 2018 – GovSat-1

  • Misja z satelitą komunikacyjnym dla rządu Luksemburga. Pierwszy stopień był wyposażony w lotki sterowe i nogi, ale służyły one jedynie do przeprowadzenia symulacji lądowania na oceanie. Prawdopodobnie testowano lądowanie przy włączonych trzech silnikach zamiast jednego, jak to zazwyczaj ma miejsce. Booster niespodziewanie przetrwał lądowanie. Nie udostępniono nagrania z lądowania.

6 marca 2018 – Hispasat 30W-6

  • Misja z satelitą telekomunikacyjnym Hispasat 30W-6. Początkowo planowano lądowanie pierwszego stopnia na autonomicznej barce OCISLY na Oceanie Atlantyckim, został on nawet wyposażony w nogi i tytanowe lotki sterowe. Ostatecznie zrezygnowano z tego, ze względu na trudne warunki pogodowe w okolicy miejsca lądowania. Przeprowadzono jednak symulowane „lądowanie w oceanie”. Nie udostępniono nagrania z lądowania.

30 marca 2018 – Iridium-5

  • Piąta misja z satelitami Iridium NEXT. Pierwszy stopień rakiety był wyposażony w nogi i lotki sterowe, które posłużyły do przeprowadzenia symulowanego lądowania na oceanie. Nie udostępniono nagrania z lądowania.

2 kwietnia 2018 – CRS-14

  • Pierwszy stopień rakiety był wyposażony w nogi i lotki sterowe, które posłużyły do przeprowadzenia symulowanego lądowania na oceanie. Nie udostępniono nagrania z lądowania.

19 kwietnia 2018 – TESS – nagranie lądowania

  • Pierwszy start ostatniego Falcona 9 w wersji Block 4. Booster wylądował na OCISLY.

11 maja 2018 – Bangabandhu 1 – nagranie lądowania

  • Pierwszy start Falcona 9 w wersji Block 5. Booster wylądował na OCISLY.

22 lipca 2018 – Telstar 19 VANTAGE – nagranie lądowania

  • Drugi start Falcona 9 Block 5. Pierwszy stopień rakiety wylądował na OCISLY.

25 lipca 2018 – Iridium-7 – nagranie lądowania

  • Trzeci start Falcona 9 Block 5. Booster rakiety wylądował na barce Just Read The Instructions na Oceanie Spokojnym.

7 sierpnia 2018 – Merah Putih – nagranie lądowania

  • Pierwsza misja, podczas której ponownie wykorzystano pierwszy stopień Falcona 9 w wersji Block 5. Booster wylądował na OCISLY.

10 września 2018 – Telstar 18 VANTAGEnagranie lądowania

  • Druga w ciągu dwóch miesięcy misja dla kanadyjskiej firmy Telesat. Pierwszy stopień Falcona 9 wylądował na OCISLY.

8 października 2018 – SAOCOM 1A – nagranie lądowania

  • Podczas tej misji użyto pierwszego stopnia rakiety, który wcześniej brał udział w misji Iridium-7. Była to pierwsza misja z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, podczas której booster wylądował na lądzie. 

15 listopada 2018 – Es'hail-2nagranie lądowania

  • W czasie tego lotu użyto pierwszego stopnia rakiety, który w lipcu 2018 roku brał udział w misji z satelitą Telstar 19 VANTAGE. Booster wylądował na OCISLY. 

3 grudnia 2018 – Spaceflight SSO-A: SmallSat Express – nagranie lądowania

  • Podczas tego startu użyto pierwszego stopnia rakiety, który wcześniej brał udział w dwóch misjach – Bangabandhu-1 oraz Merah Putih. Był to pierwszy raz, kiedy booster Falcona 9 został wykorzystany trzykrotnie. Rakieta ponownie wylądowała, tym razem na platformie JRTI na Oceanie Spokojnym. 

5 grudnia 2018 – CRS-16 – nagranie lądowania (1) – nagranie lądowania (2)

  • W czasie tej misji planowano lądowanie pierwszego stopnia rakiety na Landing Zone 1 na Cape Canaveral. Na chwilę przed ostatnim uruchomieniem silników awarii uległ układ hydrauliczny lotek sterowych, które zostały zablokowane, w wyniku czego rakieta zaczęła wirować i ostatecznie wpadła do oceanu. Kilka dni po starcie rakieta została odholowana do Portu Canaveral, a następnie wyciągnięta na brzeg.

11 stycznia 2019 – Iridium-8 – nagranie lądowania

  • Tym razem użyto boostera, który wcześniej brał udział w misji Telstar 18 VANTAGE. Rakieta ponownie została odzyskana – tym razem wylądowała na JRTI na Oceanie Spokojnym.

22 lutego 2019 – Nusantara Satunagranie lądowania

  • Do tego lotu użyto pierwszego stopnia rakiety, który wcześniej brał udział w misjach Iridium-7 oraz SAOCOM-1A. Booster po raz kolejny został odzyskany – wylądował na OCISLY na Oceanie Atlantyckim.

2 marca 2019 – Crew Demo-1nagranie lądowania

  • Pierwsza misja z załogową wersją statku Dragon. Pierwszy stopień rakiety wylądował na OCISLY na Oceanie Atlantyckim.

4 maja 2019 – CRS-17nagranie lądowania

  • Do tej misji użyto nowego pierwszego stopnia rakiety Falcon 9, który wylądował na platformie OCISLY. Po powrocie do portu rakieta została przeniesiona na ląd, gdzie po raz pierwszy jej nogi do lądowania zostały złożone, a nie zdemontowane, jak miało to miejsce dotychczas. 

Odzyskiwanie boosterów Falcona Heavy

6 lutego 2018 – Demonstration Mission – Boczny 1 –  Boczny 2 nagranie lądowania (1) – nagranie lądowania (2) – Centralny  nagranie lądowania

  • Pierwszy lot Falcona Heavy. Boostery boczne, które wcześniej były wykorzystane jako pierwsze stopnie Falcona 9 w misjach Thaicom 8 i CRS-9, wylądowały na LZ-1 i LZ-2. Podczas lądowania centralnego boostera odpalił się tylko 1 z 3 silników, w wyniku czego booster uderzył w ocean 100 metrów od statku z prędkością 500 km/h.

12 kwietnia 2019 – Arabsat-6A – Boczny 1 –  Boczny 2 – Centralnynagranie lądowania

  • Drugi lot Falcona Heavy. Tym razem wszystkie boostery, który były nowe, wylądowały w wyznacoznych miejscach – boczne na Landing Zone 1 oraz Landing Zone 2 na Cape Canaveral na Florydzie, a środkowy na OCISLY na Oceanie Atlantyckim. Podczas powrotu na ląd środkowy człon przewrócił się i został uszkodzony – do portu wróciła jedynie jego dolna część.

Odzyskiwanie osłon ładunku

22 lutego 2018 – PAZ

30 marca 2018 – Iridium-5

  • Druga próba odzyskania osłon ładunku z użyciem statku Mr. Steven. Według Elona Muska, zawiódł kierowany przy pomocy GPSa spadochron. Połówka osłony, która miała zostać złapana, uderzyła w powierzchnię wody z dużą prędkością. Ruch powietrza generowany przez spadającą osłonę utrudnia sterowanie spadochronem, dlatego firma planuje przeprowadzenie testów z użyciem helikoptera, aby znaleźć rozwiązanie problemu. Pomimo uderzenia w wodę, osłona wylądowała w całości

22 maja 2018 – Iridium-6/GRACE-FO

  • Trzecia próba odzyskania osłony ładunku przy pomocy statku Mr. Steven. Tym razem połówka osłony wpadła do oceanu zaledwie 50 metrów od statku. Na zdjęciach udostępnionych przez SpaceX wygląda, że nie została ona w żaden sposób uszkodzona. 

25 lipca 2018 – Iridium-7

  • Czwarta próba złapania osłon przy użyciu znacznie zmodyfikowanego statku Mr. Steven. Tym razem przeszkodą okazały się uskoki wiatru, które uniemożliwiły precyzyjne skierowanie spadających owiewek w kierunku statku. 

3 grudnia 2018 – Spaceflight SSO-A: SmallSat Express

  • Kolejna próba złapania osłon przy użyciu statku Mr. Steven. Tak jak poprzednio, tak i tym razem osłony wpadły do oceanu niedaleko statku. Elon Musk poinformował jednak, że owiewki wylądowały w dobrym stanie i firma planuje ich ponowne użycie.

12 kwietnia 2019 – Arabsat-6A

  • Podczas drugiego startu Falcona Heavy odzyskano obie połowy osłon ładunku. Nie zostały one jednak złapane w sieć, a wyłowione z wody po lądowaniu na spadochronach. Zdaniem Elona Muska, firma SpaceX planuje ich ponowne wykorzystanie w czasie misji z własnymi satelitami Starlink. 

Poza próbami złapania osłon w czasie misji, SpaceX przeprowadziło też serię testów, podczas których osłony zrzucano z helikoptera, a następnie próbowano je złapać przy użyciu statku Mr. Steven.

Dragon

2-8 marca 2019 – Crew Demo-1startdokowanielądowanie

  • Pierwszy orbitalny lot załogowej wersji statku Dragon. Podczas misji kapsuła autonomicznie zadokowała do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a kilka dni później samodzielnie odłączyła się i powróciła bezpiecznie na Ziemię, gdzie wylądowała w Oceanie Atlantyckim.

Testy spadochronów

12 sierpnia 2010 – zrzucenie Dragona – nagranie

  • Test spadochronów i procedur odzyskiwania statku.

16 stycznia 2014 – test spadochronów w ramach programu CCiCapnagranie

  • Test ulepszonych spadochronów Dragona.

styczeń 2016 – test spadochronów Dragona 2 nagranie

czerwiec 2018 – test spadochronów Dragona 2nagranie (1), nagranie (2)

  • Sprawdzono działanie spadochronów podczas symulowanego przerwania misji na niskiej wysokości.

Testy systemu ewakuacji

6 maja 2015 – test systemu ewakuacji z platformy startowejnagranie naziemnenagranie z kapsuły (POV)

  • Celem było przetestowanie systemów bezpieczeństwa kapsuły załogowej

NET 2019 – test systemu ewakuacji w trakcie lotu

  • Test będzie miał na celu sprawdzenie możliwości ewakuacji załogi w najgroźniejszym momencie lotu – w czasie doświadczania największego ciśnienia dynamicznego (Max-Q). Do testu zostanie użyty pierwszy stopień Falcona 9 oraz drugi stopień bez silnika, a także ta sama kapsuła Dragon, która wzięła udział w testowej, bezzałogowej misji na ISS – Crew Demo-1. Podczas testu nie jest planowane odzyskanie rakiety.

DragonFly

Po sukcesie programu Grasshoppera, SpaceX będzie testować kapsułę Dragona V2 w programie nazwanym DragonFly.

Planowanych jest kilka testów:

  • Zrzucenie kapsuły z helikoptera na wysokości 3000 m i lądowanie przy użyciu spadochronów i silników.

  • Zrzucenie kapsuły z helikoptera na wysokości 3000 m i lądowanie przy użyciu tylko silników.

  • Start i lądowanie przy użyciu spadochronów i silników.

  • Start i lądowanie przy użyciu tylko silników.

Ocena środowiskowa Federalnej Administracji Lotnictwa (PDF)

24 listopada 2015 – test nr 1 zawiśnięcia Dragona 2nagranie

  • Dragon 2, napędzany ośmioma silnikami SuperDraco, wykonał perfekcyjny test zawiśnięcia w placówce rozwoju rakiet SpaceX w McGregor, w Teksasie. Pierwszy test (krótkie uruchomienie silników celem weryfikacji systemu napędu) odbył się 22 listopada, natomiast dłuższe uruchomienie 2 dni później zademonstrowało możliwość sterowania pojazdem podczas zawiśnięcia.

Silniki rakietowe

Kestrel

Merlin

Draco

SuperDraco

Raptor

Raptor to silnik zasilany metanem i ciekłym tlenem. Będzie użyty w rakiecie SpaceX, wynoszącej największe ładunki, np. na Marsa. Ma produkować ponad trzy razy większy ciąg niż silnik Merlin-1DV. Testy rozpoczęły się w połowie 2014 roku w Stennis Space Center. SpaceX przeprowadziło też serię testów pomniejszonej wersji silnika w ośrodku testowym w McGregor, w Teksasie. W sumie silnik odpalano co najmniej 42 razy i łącznie pracował przez co najmniej 1200 sekund. 

Nagranie z testu silnika Raptor.

39-sekundowy test silnika Raptor.

Separacja stopni

200? – separacja stopni Falcona 1nagranie

Zweryfikowano możliwość separacji pierwszego i drugiego stopnia rakiety Falcon 1.

200? – separacja osłony ładunku Falcona 1nagranie

Zweryfikowano możliwość separacji aerodynamicznej osłony ładunku w rakiecie Falcon 1.

2010 – Dragon - separacja bagażnika nagranie

Zweryfikowano możliwość separacji Dragona od jego bagażnika.

2013 – separacja osłony ładunku Falcona 9nagranie

Zweryfikowano możliwość separacji aerodynamicznej osłony ładunku w rakiecie Falcon 9.

2016 – separacja stopni Falcona 9nagranie

Zweryfikowano możliwość separacji pierwszego i drugiego stopnia rakiety Falcon 9.

Najbliższy start
2019-05-24 04:30
Starlink
Data 24 maja 2019
Godzina 04:30 czasu polskiego
Okno startowe 90 minut
Miejsce startu CCAFS SLC-40 
Miejsce lądowania OCISLY
Rakieta Falcon 9 Block 5
Ładunek 60 satelitów konstelacji Starlink
Wkrótce
2019-06-03 17:45
Zakończenie misji CRS-17

Na 3 czerwca 2019 zaplanowano zakończenie misji CRS-17, w ramach której statek towarowy Dragon dostarczył na Międzynarodową Stację Kosmiczną blisko 2500 kg sprzętu, eksperymentów naukowych i zapasów. Odłączenie kapsuły od ISS zaplanowano na godzinę 18:02 czasu polskiego (16:02 UTC). Proces odłączania statku od stacji będzie można śledzić na żywo na NASA TV od godziny 17:45 czasu polskiego (15:45 UTC). Kilka godzin później statek wyląduje na spadochronach w wodach Oceanu Spokojnego niedaleko wybrzeży Kalifornii. 

Ostatnio popularne
Najważniejsze tagi
Zaprzyjaźnione strony

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl