Start rakiety Falcon 9 z misją Starlink-5 – 17 lutego 2020
Na 17 lutego, na godzinę 16:05 czasu polskiego (15:05 UTC) zaplanowany jest start rakiety Falcon 9 z platformy SLC-40 na Cape Canaveral na Florydzie. Na niską orbitę okołoziemską (LEO) w ramach misji Starlink-5 (Starlink V1.0 L4) dostarczone zostanie kolejne 60 satelitów konstelacji Starlink, mającej docelowo zapewniać dostęp do Internetu na całym świecie. Będzie to piąta dedykowana i czwarta operacyjna misja z satelitami Starlink. Separacja satelitów planowana jest niecałe 15 minut po starcie.
Transmisję ze startu będzie można obejrzeć na żywo na naszej stronie.
Podczas tego lotu wykorzystany zostanie pierwszy stopień rakiety Falcon 9, który brał już wcześniej udział w trzech misjach: CRS-17 w maju 2019 roku, CRS-18 w lipcu 2019 roku oraz JCSAT-18/Kacific1 w grudniu 2019 roku. Po oddzieleniu się drugiego stopnia booster ma wylądować na autonomicznej barce Of Course I Still Love You (OCISLY) na Oceanie Atlantyckim.
Jeżeli rakieta wystartuje w zaplanowanym terminie, niecałe 63 dni po starcie z misją JCSAT-18/Kacific1, będzie to rekordowo krótki czas pomiędzy dwoma startami tego samego egzemplarza pierwszego stopnia Falcona 9. Obecny rekord, wynoszący nieco ponad 71 dni, został ustanowiony podczas startu z misją CRS-15 w czerwcu 2018 roku.
Planowana jest również kolejna próba odzyskania dwóch połówek osłony ładunku Falcona 9 za pomocą siatki zamontowanej na pokładzie statków Ms. Tree oraz Ms. Chief. Podczas poprzedniej misji, Starlink-4, jedną z połówek udało się złapać, druga jednak nie trafiła w siatkę i została wciągnięta na pokład statku po lądowaniu na powierzchni oceanu.
Test statyczny przed misją odbył się 14 lutego. Prognozy pogody dają obecnie ponad 90% szans na start w wyznaczonym terminie. Przeszkodą mogą okazać się chmury kłębiaste (cumulus) mogące powodować zamarzanie. Istnieje również umiarkowane ryzyko wystąpienia zbyt silnego uskoku wiatru na dużych wysokościach.
Źródła: SpaceX (1), (2), (3), Next Spaceflight, Julia Bergeron, Michael Baylor (1), (2), (3)