czwartek, 12 lipca 2018 00:35 SpaceX zakończyło instalację czterech nowych ramion na pokładzie statku Mr. Steven, który ma służyć do odzyskiwania osłon ładunku. Zgodnie z planem osłony mają lądować w siatce rozpiętej pomiędzy ramionami. Modyfikacje mają ułatwić zadanie poprzez czterokrotne zwiększenie powierzchni siatki.

Znaczące modyfikacje statku Mr. Steven

Nowe ramiona zamontowane na pokładzie statku Mr. Steven (Źródło: Pauline Acalin, Teslarati)

Firma SpaceX zakończyła instalację wszystkich czterech nowych ramion na pokładzie statku Mr. Steven, który ma służyć do odzyskiwania osłon ładunku rakiet z rodziny Falcon. Zgodnie z planem osłony mają lądować w siatce rozpiętej Statek Mr. Steven przed najnowszymi modyfikacjami (Źródło: Elon Musk)pomiędzy ramionami. Według Elona Muska modyfikacje mają doprowadzić do czterokrotnego zwiększenia powierzchni siatki w porównaniu do poprzedniego rozwiązania, co ma znacząco ułatwić procedurę odzysku.

Na podstawie zdjęć można ocenić, że nowa, większa siatka będzie miała powierzchnię nawet 3600 metrów kwadratowych. Dla porównania, powierzchnia barki, na której lądują pierwsze stopnie Falcona 9, wynosi niecałe 4200 metrów kwadratowych. Montaż nowych, ogromnych ramion, a także ośmiu dodatkowych wsporników, zajął pracownikom SpaceX zaledwie ok. 48 godzin.

Wszystkie prace związane z modyfikacją statku powinny zostać zakończone w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie kolejnej próby odzysku osłon ładunku w czasie zbliżającej się misji Iridium-7. Obecnie jest ona zaplanowana na 25 lipca.

Poprzednio firma SpaceX kilkukrotnie próbowała złapać owiewki przy pomocy statku Mr. Steven, jednak żadna z tych prób nie zakończyła się powodzeniem. Podczas misji z satelitą PAZ w lutym tego roku, Osłona ładunku z misji Iridium-6/GRACE-FO po lądowaniu na powierzchni oceanu (Źródło: SpaceX)osłona wpadła do oceanu kilkaset metrów od statku. Kolejna próba, podczas startu Falcona 9 z misją Iridium-5 w marcu, również nie zakończyła się sukcesem. Problemem okazał się ruch powietrza zakłócany przez spadającą osłonę, co z kolei utrudniało sterowanie spadochronem. Ostatnia próba złapania owiewek odbyła się 22 maja, podczas startu z misją Iridium-6/GRACE-FO. Wtedy prawdopodobnie firma była najbliżej sukcesu. Połówka osłony spadła zaledwie 50 metrów od statku. We wszystkich przypadkach osłony wylądowały jednak w wodzie w całości i na zdjęciach udostępnionych przez Elona Muska i SpaceX wyglądało, że nie zostały znacząco uszkodzone. 

Jeśli SpaceX uda się z powodzeniem złapać połowę osłony przy pomocy statku Mr. Steven, można spodziewać się, że do floty dołączą kolejne statki przeznaczone do tego zadania. Drugi statek będzie potrzebny na zachodnim wybrzeżu, aby złapać drugą połowę osłony, a kolejne dwa będą potrzebne na wschodnim wybrzeżu, skąd firma przeprowadza najwięcej startów.

Osłona ładunku z misji Iridium/GRACE-FO podczas próby odzysku (Źródło: SpaceX)

Źródła: Teslarati (1), Teslarati (2), Elon Musk (1), Elon Musk (2), Elon Musk (3), Elon Musk (4), Elon Musk (5), SpaceX

Autorzy

Najbliższy start
2018-07-22 7:50
Telstar 19 VANTAGE
Data 22 lipca 2018
Godzina 07:50 czasu polskiego
Okno startowe 240 minut
Miejsce startu CCAFS SLC-40 
Miejsce lądowania OCISLY
Rakieta Falcon 9 Block 5
Ładunek Telstar 19 VANTAGE
Wkrótce
2018-08-02 19:21
Zakończenie misji CRS-15

Już 2 sierpnia, o godzinie 19:21 czasu polskiego (17:21 UTC) ma nastąpić odłączenie kapsuły Dragon od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Misja CRS-15 rozpoczęła się 29 czerwca, a statek zadokował do ISS 2 lipca. Proces jego odłączania od stacji będzie można śledzić na żywo na NASA TV. Kilka godzin później Dragon wróci na Ziemię i wyląduje na spadochronach w Oceanie Spokojnym, niedaleko wybrzeża Kalifornii. 

Popularne artykuły
Najważniejsze tagi
Zaprzyjaźnione strony