Dragon 2 certyfikowany przez NASA do lotów załogowych
Lata spędzone na projektowaniu, rozwoju systemów i testowaniu zostały zwieńczone oficjalnym certyfikowaniem przez NASA pierwszego w historii komercyjnego statku kosmicznego, zdolnego do transportu astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i z powrotem na Ziemię. 10 listopada podpisano komplet dokumentów przyznających systemowi rozwijanemu przez SpaceX, składającemu się z rakiety Falcon 9 oraz załogowej kapsuły Dragon 2, certyfikację do lotów załogowych. Było to możliwe po zakończeniu skrupulatnej oceny gotowości do lotu przed nadchodzącą misją Crew-1, będącą pierwszym operacyjnym lotem w ramach programu komercyjnych lotów załogowych NASA (ang. Commercial Crew).
Z niezwykłą dumą mogę ogłosić, że wracamy do regularnych lotów załogowych z amerykańskiej ziemi, przy użyciu amerykańskiej rakiety i statku kosmicznego. Certyfikacja jest niebywałym osiągnięciem dla NASA i SpaceX, podkreślającym postęp, jakiego możemy dokonać pracując razem z branżą komercyjną.
– Jim Bridenstine, Administrator NASA
Załogowy Dragon to pierwszy od prawie 40 lat nowy pojazd kosmiczny certyfikowany przez NASA do regularnych lotów z załogą na pokładzie. Kathy Lueders, przewodząca działowi załogowej eksploracji NASA, stwierdziła, że jest to sukces ludzi pracujących w NASA i SpaceX, a także wielu innych, którzy wykonali niewyobrażalnie ciężką pracę, umożliwiającą osiągnięcie tego celu. Certyfikacja sprawia, że program przechodzi z fazy projektowania i testowania do fazy rotacji załogi stacji. Lueders podkreśla jednak, że nie sprawia to, że do kolejnych misji zespół będzie podchodził z mniejszym rygorem.
Droga do certyfikacji była długa. W 2015 roku przeprowadzono test systemu ewakuacji kapsuły na platformie startowej. W marcu 2019 roku, podczas misji Crew Demo-1, po raz pierwszy Dragon 2 dotarł na orbitę i zadokował do ISS, tym razem jeszcze bez załogi. W styczniu 2020 roku odbył się test systemu ewakuacji w czasie lotu, kiedy około 90 sekund po starcie aktywowano system, aby pokazać, że Dragon jest w stanie zapewnić astronautom bezpieczeństwo w przypadku awarii rakiety. Zwieńczeniem była testowa misja załogowa, Crew Demo-2, podczas której Bob Behnken i Doug Hurley na pokładzie Dragona 2 dotarli na Międzynarodową Stację Kosmiczną, spędzili tam dwa miesiące i bezpiecznie wrócili na Ziemię.
Pomiędzy 2016 i 2020 rokiem przeprowadzono prawie sto testów spadochronów. W 2018 roku odbyły się testy w komorze interferencji elektromagnetycznej oraz komorze akustycznej. Silniki systemu ewakuacji, SuperDraco, zostały przetestowane ponad 700 razy, a system dokowania ponad 500 razy. W sumie przeprowadzono ponad 8 milionów godzin testów typu hardware-in-the-loop. W koordynacji z Siłami Powietrznymi USA oraz Departamentem Obrony USA odbywano treningi ratowania załogi w przypadku wodowania w niespodziewanej lokalizacji lub jakichkolwiek problemów podczas wznoszenia lub wejścia w atmosferę.
Dziękuję NASA za nieustanne wsparcie dla SpaceX oraz współpracę przy drodze do tego celu. Jestem niezmiernie dumny ze wszystkich w SpaceX, a także ze wszystkich naszych dostawców, którzy niezmiernie ciężko pracowali, aby rozwinąć, przetestować i wystrzelić pierwszy komercyjny system lotów załogowych w historii certyfikowany przez NASA. To ogromny zaszczyt, dający nam pewność siebie przy staraniach zmierzających do powrotu na Księżyc, podróży na Marsa i docelowo uczynienia ludzkości gatunkiem multiplanetarnym.
- Elon Musk, CEO i Główny Inżynier SpaceX
Pierwsza operacyjna misja, podczas której wykorzystany zostanie certyfikowany załogowy Dragon 2, to Crew-1. Na Międzynarodową Stację Kosmiczną poleci troje astronautów NASA – Michael Hopkins, Victor Glover i Shannon Walker – oraz astronauta japońskiej agencji JAXA – Soichi Noguchi. Pozostaną oni na ISS przez około pół roku.
Załoga dotarła na Florydę 8 listopada, a dwa dni później rakieta wraz z kapsułą na szczycie została wytoczona na platformę startową LC-39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego (KSC) na Florydzie. Test statyczny na platformie, podczas którego na kilka sekund uruchomione mają zostać silniki w pierwszym stopniu rakiety, planowany był na ten sam dzień, lecz został przełożony na 11 listopada ze względu na konieczność wymiany komponentu związanego z zaworem w drugim stopniu rakiety. 12 listopada ma się odbyć próba generalna, podczas której astronauci przejdą pełną procedurę dnia startowego, wraz z odliczaniem do startu. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, start jest planowany na 15 listopada na godzinę 01:49 czasu polskiego.