Na 4 marca na godzinę 09:24 czasu polskiego zaplanowano start rakiety Falcon 9 z misją Starlink-20 (Starlink V1.0 L17) z platformy LC-39A w KSC na Florydzie.

Start rakiety Falcon 9 z misją Starlink-20 – 4 marca 2021

niedziela, 28 lutego 2021 17:22 (edytuj)
Falcon 9 na platformie startowej LC-39A w czasie startu Falcona 9 z misją Starlink-18 z platformy SLC-40 (Źródło: SpaceX)
Falcon 9 na platformie startowej LC-39A w czasie startu Falcona 9 z misją Starlink-18 z platformy SLC-40 (Źródło: SpaceX)
Falcon 9 na platformie startowej LC-39A w czasie startu Falcona 9 z misją Starlink-18 z platformy SLC-40 (Źródło: SpaceX) Falcon 9 na platformie startowej LC-39A w czasie startu Falcona 9 z misją Starlink-18 z platformy SLC-40 (Źródło: SpaceX)
  Aktualizacja 2020-03-02 22:27

Start został przełożony na 4 marca, na jedno z dwóch okien startowych: o godzinie 09:24 lub 11:42 czasu polskiego. Godziny te sugerują, że zdecydowano się na zmianę płaszczyzny orbitalnej, na którą trafią satelity.

  Aktualizacja 2021-03-01 16:50

Start został przełożony na 3 marca na godzinę 01:53 czasu polskiego (00:53 UTC).

  Aktualizacja 2021-03-01 02:42

Odliczanie przed startem w dniu 1 marca zostało przerwane, jak na razie nie podano przyczyny. Najbliższy możliwy termin startu to obecnie 2 marca o godzinie 02:15 czasu polskiego (01:15 UTC).

Na 4 marca na godzinę 09:24 czasu polskiego (08:24 UTC) zaplanowano start rakiety Falcon 9 z misją Starlink-20 (Starlink V1.0 L17) z platformy LC-39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego (KSC) na Florydzie. Na niską orbitę okołoziemską (LEO) dostarczone zostanie kolejne 60 satelitów konstelacji Starlink, która docelowo ma zapewniać dostęp do Internetu na całym świecie. Separacja satelitów od rakiety planowana jest nieco ponad godzinę i cztery minuty po starcie. Zapasowe okna startowe dostępne są 4 marca o godzinie 11:42 czasu polskiego (10:42 UTC), 5 marca o godzinie 09:03 czasu polskiego (08:03 UTC) oraz 5 marca o godzinie 11:21 czasu polskiego (10:21 UTC).

Start będzie można obejrzeć na żywo na naszej stronie.

Według wcześniejszych planów start ten miał odbyć się w połowie lutego, jednak został przełożony ze względu na śledztwo związane z nieudanym lądowaniem pierwszego stopnia podczas misji Starlink-19. 23 lutego podczas konferencji Hans Koenigsmann, który pracuje obecnie dla SpaceX w roli doradcy, poinformował, że problem przy lądowaniu był związany z uszkodzeniami spowodowanymi wysoką temperaturą. Nie podał więcej szczegółów, stwierdzając jedynie, że śledztwo jest w toku, a firma jest bliska ustalenia przyczyny awarii i wprowadzenia poprawek.

Start rakiety Falcon 9 z misją Starlink-17 (Źródło: SpaceX)Koenigsmann powiedział, że firma chce przeprowadzić dziewiąty lot tego samego boostera w ciągu kilku następnych tygodni oraz poinformował, że dziesięć lotów, które było pierwotnym celem, niekoniecznie jest limitem. Po wymianie niektórych części boostery będą mogły prawdopodobnie brać udział w kolejnych misjach. Z każdym startem i lądowaniem firma zyskuje dodatkową wiedzę związaną z ponownym użyciem oraz z tym, na jakie elementy boostera należy zwracać szczególną uwagę.

W czasie konferencji prasowej związanej z misją załogową Crew-2 Benji Reed, starszy dyrektor do spraw programów lotów załogowych w SpaceX, podał dokładniejsze informacje na temat awarii. W osłonie jednego z silników Merlin powstał otwór, przez który zaczął wydostawać się gorący gaz, przez co silnik wyłączył się. Był to egzemplarz tej konkretnej wersji osłony silnika, który odbył do tej pory najwięcej lotów. Reed stwierdził, że jest to ważna lekcja dla SpaceX i firma cały czas uczy się, jak na różne komponenty wpływają wielokrotne loty.

Po zakończeniu śledztwa w sprawie awarii przy lądowaniu, misję Starlink-20 próbowano początkowo przeprowadzić pomiędzy 1 i 3 marca, lecz z różnych powodów start się opóźniał. Po przełożeniu lotu na obecną datę zdecydowano również o zmianie płaszczyzny orbitalnej, na którą trafią satelity.

Podczas tego lotu wykorzystany zostanie pierwszy stopień rakiety Falcon 9, który brał wcześniej udział w siedmiu misjach: Telstar 18 VANTAGE we wrześniu 2018 roku, Iridium-8 w styczniu 2019 roku, Starlink-1 w maju 2019 roku, Starlink-3 w styczniu 2020 roku, Starlink-8 w czerwcu 2020 roku, Starlink-11 w sierpniu 2020 roku oraz Starlink-16 w listopadzie 2020 roku. Po oddzieleniu się drugiego stopnia, booster ma wylądować na autonomicznej platformie Of Course I Still Love You na Oceanie Atlantyckim.

Osłony ładunku, które zostaną użyte podczas tego startu, także były wcześniej wykorzystywane. Jedna z nich brała udział w trzech misjach z satelitami Starlink, druga natomiast w dwóch. Prawdopodobnie zostanie podjęta kolejna próba ich odzyskania poprzez wyłowienie osłon z oceanu po wodowaniu przez statki GO Searcher i GO Navigator.

Booster powracający do Portu Canaveral po misji Crew Demo-2 (Źródło: SpaceX)Prognozy dają obecnie 90% szans na korzystne warunki pogodowe w wyznaczonym terminie. Główną przeszkodą mogą okazać się chmury kłębiaste (cumulus). Dodatkowo prognozowane jest umiarkowane ryzyko niekorzystnych warunków w miejscu lądowania pierwszego stopnia. W przypadku przełożenia startu na następny dzień, szanse również wynoszą 90%, a ryzyko związane z lądowaniem boostera także jest umiarkowane. Ddodatkowo istnieje umiarkowane ryzyko wystąpienia zbyt dużego uskoku wiatru na dużych wysokościach.

W Polsce ciągu kilku dni po starcie powinno być możliwe zaobserwowanie na nocnym niebie przelotów satelitów Starlink wyniesionych na orbitę podczas tej misji. Widoczność przelotów można sprawdzić na stronie CelesTrak. Aby zobaczyć listę widocznych przelotów należy kliknąć SELECT POSITION FROM MAP, ustawić swoją lokalizację na mapie, a następnie kliknąć VISIBLE ONLY przy pozycji STARLINK-V1.0-17 SINGLE. Można skorzystać także ze strony Heavens-Above, gdzie można zobaczyć widoczne przeloty po ustawieniu swojej lokalizacji w prawym górnym rogu strony.

Informacje o polityce prywatności

SpaceX.com.pl szanuje dane osobowe Użytkowników i spełnia wymogi ich ochrony wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

Informacje o użytkowniku zbierane podczas odwiedzin oraz dane osobowe podawane podczas kontaktu z autorami serwisu SpaceX.com.pl wykorzystywane są jedynie w celu umożliwienia poprawy jakości działania portalu, zrozumienia zachowań odwiedzających oraz komunikacji z użytkownikami, którzy na to wyrazili chęć. Dane zbierane o użytkownikach podczas ich odwiedzin zawierają takie informacje jak listę stron które otworzyli, szczegółowy czas spędzony na poszczególnych stronach i zachowanie w trakcie przeglądania. Aplikacja internetowa lub zewnętrzne usługi mogą tworzyć także na komputerze użytkownika pliki tekstowe, które służą rozpoznawaniu odwiedzajacego i dostarczaniu mu usług takich jak powiadomienia.

Administratorem zebranych danych są twórcy strony SpaceX.com.pl i wszystkie informacje są dostępne tylko i wyłącznie dla nich i ich zaufanych usługodawców. Dane te nie są w żaden sposób monetyzowane przez twórców serwisu. Wspomniani zaufani usługodawcy to: Google Analytics, Hotjar, Matomo, OVH.

Dalsze przeglądanie tej strony, scrollowanie jej, a w szczególności zamknięcie tego okna informacyjnego oznacza wyrażenie zgody na zbieranie, przetwarzanie i nieograniczone przechowywanie danych o użytkowniku przez twórców serwisu SpaceX.com.pl